lördag 8 maj 2010

Stapplande musikälskare

Gå direkt till receptet.

Nyss hemkommen från konserthuset. Jag har haft äran att se Brodskykvartetten i två ljuva timmar. En stor del av den övriga publiken var av den sort som läser programmet med förstoringsglas och tyvärr knappt kan stå på benen. Vi reflekterade kort över detta efteråt, jag och Daniel; vad händer när den generationen är borta. Kommer konserthusets stolar gapa tomma?

Ett par som befann sig på plats som var särskilt rörande var ett skröpligt par. Han hade en liten puckel på ryggen och hasade sig iväg backstage efter en autograf på sin skiva i pausen. Hon skrek "VA?!" när han talade. Efter konserten släpade han sig iväg för att hämta hennes rullstol, och jag insåg att det låg på honom att baxa över henne dit och dra hemåt. Det påminde mig otroligt mycket om min egen farmor och farfar, där arrangemanget var lite likadant mot slutet. Jag inser ju att vi kanske är där en dag. Kärleken är öm och fin nu, men in the end kanske man sitter där och vrålar va mot varann, till synes rätt hårt och trist.

För att hedra dem alla bjuder jag på en seniorklassiker: stekta strömmingsflundror. Min farmor serverade alltid med potatismos som hon pumpat fullt av sirap. Gissa om vi barn gillade det? Hade min salig mormor istället bjudit på detta så hade vi fått snabbinlagd pressgurka till, och smultron från trädgården med kall ovispad grädde till efterrätt.

Flundror för två:
/ 8-12 strömmingsflundror (beroende på storlek) / ca 1 dl hackad dill / ca 2 msk kaviar / smör / ca 1,5 dl grädde alt gräddmjölk / små mandel- eller sparrispotatis efter behag /Skrubba potatisen och put the kettle on (kan givetvis uteslutas). Matcha ihop strömmingspar som är så lika i storlek som möjligt. Spritsa kaviar på alla halvor - på den ena delen av varje "par" i mitten, på den andra två strängar ute i kanterna. Strö över den ena halvan med rikligt av färsk nyhackad dill och för dem båda samman (fyllningen inåt, såklart). Stek varje dubbelmacka i rikligt med smör. Ta ur dem ur pannan och vispa i grädde eller gräddmjölk, strö över lite ytterligare fin dill och vispa ur pannan helt kort. Där har du din sås, häll över flundror och några potatisar och njut!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Mums!

    Tänk så mycket god fisk det finns!

    :-)

    SvaraRadera
  2. @Fjällmor: absolut - och detta är ju så sjukt billigt också, till råga på allt. 7 pix för en stor portion, typ! :)

    SvaraRadera