lördag 22 maj 2010

Försommarmex

Som jag har längtat. Arbetsveckan har känts seg som kola, jag har bara velat ut - bort - hem. Kall rosé, fritid på balkongen, seriös matlagning och trädtopparna utanför köksfönstret. Kom inte och säg att ni inte känt detsamma?Igår hade jag något så udda som någon annans lägenhetsfest hemma hos mig. Min vän Björn skulle haft vinkväll hos sig, men insåg snabbt begränsningen i sina 25 kvm och festen flyttades till oss. Jag var inte sen med att se till att jag stod för maten. Vissa saker jag sett fram emot att laga kräver liksom någon form av bjudning. Lisas pulled pork och svarta böndipp är liksom inget man svänger ihop till sig själv en vardagskväll. Nu såg jag min chans. Både jag och mina gäster uppskattade det långlagade köttet något så ofantligt, och de som kom med vegetarianism och laktosintoleras i bakfickan var mycket nöjda över den udda böndippen - som även jag själv föll helt pladask för!

Receptet på pulled pork med chipotle finns här. Jag gjorde 2/3 av kompanisatsen, uteslöt koriandern eftersom vi tyvärr är livsfiender efter några lite väl heta nätter tillsammans och tillagade på 175°-200° i lergryta i nedre delen av ugnen. Köttet verkligen trillade isär och vart otroligt mustigt av alla mäktiga kryddor.

Den svarta böndippen med choklad och chili gjordes på ett kick. Halva satsen räckte gott, och jag klämde allt i saften från en halv lime också, för extra syra. Även här uteslöts koriandern, och jag höll mig till den lägsta angivelsen av chiliflagor. Det blev bra sting i det ändå, och detta var ett utmärkt bra och kul tillbehör.

Jag serverade med varma bitar av tortillabröd, guacamole, pico de gallo, späda endiveblad, gräddfil och lagrad riven cheddar. Makalöst fint, och inte särskilt jobbigt eller dyrt att svänga ihop, i förhållande till den flotta slutprodukten. Till efterrätt njöt vi ännu en tjusig kaka från Två systrars söta, denna gång en svartvinbärstryffelpaj med vispad grädde och riktigt starkt kaffe. Jag minns inte mycket efter den sista biten paj, det skall jag villigt erkänna. Kvällen som i ett töcken av mättnad. Men, om jag inte har drömt så tror jag att jag vann slutstriden i Super Mario Brawl (wii) med hjälp av den fagra prinsessan som ingen trodde på.

4 kommentarer:

  1. längtar hem hela dagaran när jag ser solen utanför fönstren här på jobbet...

    SvaraRadera
  2. jävla synd att jag var upptagen i fredags...lät ju supergott!

    SvaraRadera
  3. @kanjagkandu: ja, det fina vädret främjar inte arbetsmoralen direkt...

    @Maria: du är sjukt välkommen nästa gång, vore mig en ära att laga dig och Grynet middag och bjuda på en kall öl. Sen kan vi båda klå Björn i Super Mario Brawl. ;)

    SvaraRadera
  4. Låter som en helt perfekt måltid!

    SvaraRadera