fredag 16 oktober 2009

Testköket: Lisas lamm

En stor del av mitt matbloggande är givetvis att själv matmaka nya recept, testa och sen dokumentera, tipsa. Men, många gör ju detta precis som jag och jag vill inte att det skall gå obemärkt förbi. För att bloggosfären verkligen skall vara ett levande kunskapsbibliotek så krävs att fina skapelser inte bara passerar obemärkt förbi. Därför startar Mikkan sitt testkök, där värdiga recept lagas hemma, utvärderas, mumsas upp, fotas, bjuds på osv.

Först ut i serien är Lisa Förare Winbladh som har en av de helt klart bästa matbloggarna, Matälskaren (hon skriver även här och här för den nyfikne). Häromveckan gjorde hon en riktigt fin mellanösterninspirerad lammgryta (klicka på länken för att läsa själva receptet) som jag kände satt som en smäck i höstrusket. Jag modifierade receptet dock, av olika anledningar. Hennes 4 dl kikärtor i grytan kändes lite mycket, jag bantade ned det till en burk, motsvarar väl på en höft 2,5-3 dl kanske?

Jag handlade en stor del av kryddorna i butiken innan tillagning, har inte ett så stort lager i mitt veckopendlarhem. När jag kom hem såg jag att jag råkat köpa kummin istället för spiskummin. Haha, nåja, det är ju inte riiiktigt samma sak, så det gick bort. Korianderfrön kan jag inte längre äta efter en matförgiftning bortom vett och sant en nyårsafton på planet hem från Egypten. Vi vomerade och frossade i ett dygn, jag och min käre make, och boven i dramat var en falafel fullproppad med korianderfrön.

Summan av kardemumman var att jag ökade upp dosen av just kardemumma och kryddpeppar i receptet till det dubbla. Chiliflakes byttes mot en hel färsk chili inkl frön (jag vet, läskigt, lite som att kasta sig ut i tomma intet, man vet inte om man kommer mötas av en stark smakvägg vid första tuggan eller ej), men i övrigt höll jag mig till sanningen.

Lisas tillagningstips vad gäller löken och zuccinin är väsentliga att hålla sig till. Man vill inte att den senare skall vara helt mosig utan ha lite stuns som motvikt till grytans maffighet, och om man verkligen tar sig tiden att smörsteka löken sakta så blir man rikeligen belönad i smak. När jag stod och fräste löken så spreds den mest fantastiska doft i hela köket. Smör i sig plockar fram så otroligt mycket smak, och kombinationen kryddpeppar och kardemumma kändes spännande och fräsch! Nästa gång handlar jag hem spiskummin, det kommer optimera smakkombion ännu mer och kollegorna kommer döda för en av mina matlådor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Låter underbart spännande med lammgryta. :) Jag och mammade lagade en riktig rogan josh efter Jamie Olivers recept i hans senaste kokbok - rekommenderas, den var helt otrolig!

    Men, för att komma till saken så undrar jag om du har något pass med funktionell träning i Göteborg som du kan rekommendera? jag har varit på två nu, och de har inte varit särskilt bra (mest instruktörerna och inte själva övningarna), så nu vill jag ha tips istället. :)

    SvaraRadera
  2. Testade denna ljuvliga gryta igår! Mums! :-)
    Lena

    SvaraRadera
  3. @Fummelfot: det där lät spännande, har inte kollat in hans bok än! Vad gäller pass så vet jag dock inte, jag tränar bara i Stockholm där jag jobbar, på helgerna är vi mest ute i skogen och går och cyklar.
    Rent generellt kan jag rekommendera SATS pass som heter shape, det är både styrka, balans och stamina. Super, det är vad jag vill ha ut av funktionell träning!

    @Lena: Visst är den underbar! Folk på jobbet har gladeligen nallat av mina matlådor i veckan. :)

    SvaraRadera
  4. Nämen nu blev jag ju superhungrig när jag gick in på din blogg och läste ;-)

    SvaraRadera
  5. @Mib: det var meningen det, gött! :)

    SvaraRadera
  6. Gillar också hennes recept.. detta har jag inte testat. Älska lamm, så kanske.. :-)

    SvaraRadera