torsdag 1 april 2010

Smaskens till sista slicken!

Det är inte ofta jag bakar, och jag gör sannerligen inte anspråk på att vara någon som alls hanterar söta saker med finess, men emellanåt får jag känslan av att man knappast kan syssla med något mysigare än att baka hemma. Radion står på, matlagningsvinet är bytt mot en skönt vass espresso och kladdandet är i full gång! Som så många gånger förr plockade jag upp söta systrarnas söta bok, och med utgångspunkt i deras fina havrecookierecept så gjorde jag min egen, något mer Mikkan-anpassade variant. Inte så mycket socker som de föreskrev, en del agave som ersättning istället, hälften av vetemjölet utbytt mot nötmjöl, riktigt vaniljpulver istället för vaniljsocker och havregrynen utbytta mot den grövre 4-kornsgrynblandningen jag hellre kör på.

Grundrecept för havrecookies, ca 30 st:
/ 200g rumsvarmt smör / 2 dl råsocker (gärna flor) / 3 msk agavesirap / 1 ägg / 2 msk vatten /
Rör smör och socker fluffigt, Tillsätt ägg och vatten. (Det var typ här som jag gav upp den romantiska bilden av de självslevade kakorna och tossade allt i hushållsassistenten.)

/ 1 dl vetemjöl / 1 dl nötmjöl / 1 tsk kanel / 0,5 naturligt vaniljpulver / en nya salt / 0,5 tsk bikarbonat /
Blanda dessa torra ingredienser separat, och tillsätt sedan till smörkrämen. (Nötmjölet i fråga har jag köpt, just detta är riiiiktigt finmalda tigernötter, men det går säkert bra med t ex mandelmjöl)

/ 7 dl gryn /
Rör i denna stora hög gryn i kaksmeten (ej i matberedaren då, nån måtta får det vara). Dela sedan antingen upp i två skålar om du är som jag och rätt ambivalent. Smaksätt då enligt nedan. Annars är det bara att dubbla endera mängd och köra samma smak på hela satsen.

Alternativa smaksättningar:

Ena halvan av kaksmeten: en näve grovhackade pecannötter + en näve gröna osötade russin

Andra halvan av kaksmeten: 50g grovhackad mörk choklad + 1 dl naturellt jordnötssmör

Klicka ut på en smord plåt, grädda på 175°C mitt i ugnen i 12-14 minuter. Låt svalna på galler och njut sedan med iskall mjölk, såklart. Jag dukade fint åt mig själv med rutig handduk på fönsterblecket i vårt omöblerade kök och hällde upp mjölken på gammeldags flaska. Fint som snus!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Mmmm, kommer snusa gott och drömma sött om dessa kakor.

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Tigernötter? Aldrig hört talas om förut, vad är det?

    Min mamma har så sakteligen börjat nosa på det här med LCHF. Eftersom jag vet hur kinkigt det kan vara emd inspiration och variation i början av något nytt, så visade jag henne din blogg. Hon blev stormförtjust och när jag pekade på de små länkarna med "frukost" och "mellis" och "LCHF" så såg hon alldeles salig ut. Sååå... jag tror du har fått ett nytt fan. ;)

    SvaraRadera