tisdag 6 april 2010

I lunchlådan: regnbågen!

Gå direkt till recepten, 1 & 2.

Det snabbt skiftande vädret slår mig lätt ur balans. Sol och blå himmel ena dan för byts i snö och regn andra dagen. Jag lämnas med känslan att man inte kan lita på något, inte ta det vackra för givet alls. Det är givetvis ingen bra inställning i livet, man får se till att skälv skaffa sig en hög lägstanivå, så att man inte blir helt sänkt nästa gång ett par flingor faller från skyn.

Igår kväll fick jag sådan lust att fylla mitt kök med vackra färger, och det gjorde jag sannerligen. Sannolikt har jag byråns snyggaste lunchlåda idag, har svårt att tro något annat.

Coleslaw:
/ 3 msk majonnäs / 3 msk creme fraiche / 1 stjälk blekselleri / 1 klyfta rödkål / 2 morötter / 2 skalade broccolistjälkar /

Vevade faktiskt själv ihop lite majonnäs smaksatt med en gnutta god olivolja. Halva satsen av detta recept gör att du får en del över till annat gott också, efter detta kreation.

Skiva alla grönsaker supertunnt med hjälp av matberedare, det ger i särklass bäst resultat. Blanda dressingen för sig och tjoffa sedan ned den i grönsakshavet. Du kan variera med andra passande grönsaker som fänkål, kålrabbi, gulbetor, blomkål, polkabetor, palsternackor mm. Alla sådana grönsaker är nyttiga att äta råa och är dessutom low carb.

Den röda lena färsen:
/ 500g färs, här av kalv / 1 finskivad lök / ca 1 dl finskivad svamp / 1 msk tomatpuré / 1 msk grovkornig senap / 1 burk tomater / ett par kvistar färsk dragon / 2 grovrivna rödbetor / worshestershiresås / salt&peppar /

Fräs skivad svamp och lök i smör, tillsätt sedan färsen. När även den blivit brynt smaksätter du med bladen från ett par kvistar dragon, senap, ett par rejäla stänk av den där brittiska såsen samt salt & peppar efter behag. Låt bubbla på svag värme tillsammans med tomaterna. Tillsätt efter en stund de grovrivna rödbetorna och låt bubbla ytterligare en stund på ännu svagare värme. Den röda färgen sprider sig efter hand och bibringar en otroligt fyllig och saftig smak!

Servera med groddar, finskivade tomater eller tärnad avocado, kanske. Njut av att själv styra riktningen på ditt liv och humör.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. J har yrat om lammfärsburgare i flera dagar nu. Då blir det perfekt med lite coleslaw till! Mer än gärna en med många färger.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ville bara säga att jag älskar dina matfoton. Underbara färgkombinationer och fina bildkompositioner. Jag blir jätteinspirerad, både att laga mat och att fota den :)

    SvaraRadera
  3. Rödkål måste för övrigt kvala in som något av det vackraste bland ätbart!

    SvaraRadera
  4. @frk Dill: eller hur - mera färg åt folket!

    @vegomamman: tack snälla du, så fint sagt! Laga och fota mera! :)

    @Tina: visst är det så. Den vackra färgen och kålens alla irrgångar och kringelikrokar som ger helt unika strimlor. Det gör mig alltid glad när det står rödkål på bordet!

    SvaraRadera