fredag 30 april 2010

Vild i min mun

Gå direkt till receptet.

Vilda tomater i butiken min. Smaka på det, vilda tomater. Kanske är jag en fullkomlig sucker för en viss typ av konsumtion, men jag går igång, det skall jag villigt erkänna. Ett tråg gav mig ljus rödrosa tomater, grönspräckliga, gula, orange, mörkröda, toppiga, runda, ovala. Mmm... Jag äter helst så vackra grönsaker otillagade, och tomater dressas i min värld bäst av en riktigt god olivolja tillsammans med nötter och smakrik ost. Buffelmozzarella, gorgonzola eller lagrad feta.Ljummet kvällsmys för två:
/ ett tråg haricot vertes / en rågad näve valnötter / 200-250g blandade tomater / en liten rödlök / 100-150g lagrad feta / saften från en halv citron / ett gäng msk kallpressad olivolja / salt&peppar / ev zest från ekocitron eller dito apelsin /

Förväll haricot vertes snabbt i kokande vatten. Lägg ut som bas för din sallad. Skiva tomaterna och arrangera snyggt ovanpå och bryt över valnötter slarvigt. Toppa med finskivad rödlök och smulad feta. Pressa över citronen, ringla över rikligt med god olivolja, smula flingsalt och dra några varv på pepparkvarnen. Om du gillar smaken av citrus så skrubba av en ekocitron eller en ekoapelsin och finriv över med zestjärnet.

Njutning inte bara utlovas, den garanteras. Drick ett glas gott vin till och hälsa våren idag!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Hej Mikkan. Fick nys om din blogg via Expressen och måste bara få säga - Vilka härliga texter du ger oss! Det var otroligt roligt och inspirerande att läsa om din resa i "LCHF-land". Och extra kul förståss att du lyckats gå ner i vikt som ett resultat - om det nu var det du var ute efter. Jag och min man lever också efter LCHF (eller egentligen Skaldeman's principer som är litet mer år det strikta, skruvade hållet) men man står rätt ensam när vindarna blåser = folk i omgivningen som är öppet skeptiska ivrigt underblåsta av Livsmedelverk och kostexperter som säger att fett är farligt. Lycka till och trevlig Valborg, hälsar Kristina Carlsson i Täby

    SvaraRadera
  2. Hehe, mmm.. Vig och knäpp. Sådär låg hon och sov ett bra tag. Såhär såg det ut uppifrån:
    http://bit.ly/bj3VwQ


    Nu slår jag upp ett glas vin och säger hej vår!

    Skål!

    SvaraRadera
  3. Åh! Det ser så galet gott ut!!

    SvaraRadera
  4. Blev lite glatt förtjust när jag såg att Vikentomaterna anlänt till ICA-butiken i alla härliga färger. Snygga o goa!!

    SvaraRadera
  5. @Kristina: så roligt att du uppskattar bloggen min! Den började vid kostomläggningen för 1,5 år sedan och har landat någon helt annan stans. Jag gör det jag mår bra av (med vissa avsteg såklart, som jag ju själv får "sota" för om man så säger) och det tycker jag ni skall fortsätta med också! :)

    @Katja: haha, så kul! Skål!

    @Lolita: det var det verkligen. Jag köper en feta som är ekfatslagrad, den regerar just nu!

    @Sofie: hurra, dom sprider sig, det tackar vi ju för! :)

    SvaraRadera
  6. Wow, den bilden ger ju riktigt sug efter att testa, tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  7. @Anna: det är så kul när det kommer ekoprodukter som känns lite roligare och lyxigare än det andra utbudet. Tidigare har det varit tvärs om, att det ekologiska varit de extra kantstötta grejjerna i butikerna, not anymore though!

    SvaraRadera