torsdag 29 april 2010

Lilla low carb-skolan: #1

Jag tänkte att jag skulle gå back to basics tillsammans med er läsare och skriva om den kost som jag har valt, om hur lågkolhydratkost funkar och hur man kan komma igång. Det var så länge sedan jag skrev om vad det egentligen innebär, det är ju en så invand del i mitt liv numer att jag inte aktivt måste jobba för att hålla kosten lowcarb. Det är liksom bara så som det är nu. Ge mig gärna tips på vad ni vill att jag berättar mer om, vilken typ av tips just du är i behov av, så skall jag göra mitt bästa!

#1 Low carb betyder inte no carb
Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer för en hälsosam kosthållning så skall 50-60% av tallriken bestå av kolhydratrik mat, på en höft sådär. Enligt tallriksmodellen så bör en tredjedel bestå av ditt protein, en tredjedel av kolhydrater och en tredjedel av grönsaker, rotsaker och/eller frukt. Den där sista tredjedelen kan ju alltså också vara rätt kolhydratrik. Proteindelen kan utgöras av baljväxter, vilket i sådana fall ytterligare adderar till kolhydrattotalen av måltiden.

Att minska på kolhydraterna i kosten kan alltså betyda olika saker. Att halvera intaget kan funka toppenbra för många, att gå ned till 10-20% av måltiderna är bra för andra. Det beror på vilken typ av person du är. Jag har tydliga bevis i min bekantskapskrets på att det finns människor som mår bäst av att äta kolhydrater som bränsle, och jag själv är beviset på motsatsen. Måltider även med bra GI (t ex fisk med quinoa, rotsaker, linser och bröd, samt frukt på det) gjorde mig tjock utan att jag hann fatta vad som hände.
När jag var i min viktminskningsfas (feb - ca sept 2009) så var en generell tumregel att min huvudsakliga mat inte skulle ligga på mer än 5-7% kolhydrater. Mycket handlade då också om att vänja mig av vid socker och de söta smakerna, både mentalt och fysiskt.

Sedan efter den tiden så prövade jag mig fram till en modell som passar mig i ett längre tidsperspektiv. I vardagen måste utrymme för olika situationer finns, klart jag tar en macka ibland eller en bit tårta när kompisen fyller år. Jag vill inte ha ett liv där jag styrs av siffror och strikta regler. Det jag vill ha är ett liv där jag är lycklig, och där ingår de där speciella tillfällena. Men, där ingår också en kost som jag mår bra av i vardagen. Nu äter jag kanske 15% kolhydrater i genomsnitt, give or take. Då mår jag bra, jag har gott om energi, jag äter riktigt god mat och tar samtidigt hand om mig själv.

Jag sitter alltså inte hemma och räknar gram kolhydrater i allt jag äter, och jag ser inte det som något farligt eller som ett "gift". Jag ser det däremot som att jag varit i fullkomlig obalans innan, och rätt felinformerad. Nu har jag hittat mer rätt och menar att kolhydrater absolut kan vara del av en hälsosam kost - men i rätt mängder!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet... har du följt senaste debatten om lchf? vissa anser att det är just kolhydrat noll. Det är ju inte alls vad det handlar om för alla.. skönt att du gjorde det klart för oss!

    SvaraRadera
  2. Lysande som vanligt!

    Det här ska jag länka till då jag ofta får liknande frågor.

    Tack!

    Vänliga fjällhälsningar

    SvaraRadera
  3. äntligen någon som fattar att man inte ska äta NOLL kolhydrater, det är nåt nytt påhitt och inget som människan gjorde "från början" eller vad man ska säga. bättre att lägga till motion isåfall än att ta bort ALLT.

    jag funderar oxå på att gå över till LCHF, ska bara köpa en våg imorgon, så jag kan komma igång, alltså en personvåg, inte köksvåg :D

    hittade din blogg via expressen.

    kolla gärna in hos mig, om du vill =)

    SvaraRadera
  4. @kanjagkandu: faktiskt inte, men jag kan ju tänka mig... Tröttnade fett ordentligt redan i höstas, så många återvändsgränser och folk som uttalar sig om kroppen och kost på ett sätt så man skulle tro att de alla var utbildade läkare och näringsfysiologer. Går liksom inte att delta i de diskussionerna, tycker jag. jag kör mitt eget race istället. :)

    @Fjällmor: vi verkar ju vara ense om sånna här saker, skönt att höra, återigen! :)

    @Anna: det blir så himla extremt och för mig är det förknippat med ätstörningar att liksom tänka att viss mat är "gift", "äckligt", "farligt" osv. En riktigt kass väg att gå i långa loppet, om du frågar mig! Välkommen hit, du kan alltid ställa LCHF-frågor till mig om du nu står i startgroparna. Vet att det är mycket i början som man funderar över! :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det vet väl alla att äter man inte ensiffrigt vad gäller kolhydraterna så är man en svag och dålig människa, förtappad rent av... :-P

    Håller med övriga. Befriande med någon som har en sansad inställning och törs säga vad hon tycker också. Lycka till med bloggandet, Mikkan! :-)

    SvaraRadera
  6. @Hemul: det är ju den biten som är så tröttsam, det hela har gått över styr tycker jag, det gäller att hitta sig själv och vad man mår bra av mitt i allt "tjôt".

    SvaraRadera
  7. http://web.mac.com/fjallmor/Webbplats/Blogg/Poster/2010/4/29_En_av_mina_favoritbloggare_sen_l%C3%A4nge....html

    ;-)

    SvaraRadera
  8. Tack för en fin blogg!
    Har du några bra low carb tips för veganer/ råkost ätare :)
    /Klara

    SvaraRadera