lördag 10 april 2010

Hela dagen i en låda eller tre

Gå direkt till recepten, 1 & 2.

Idag går högskoleprovet av stapeln. Hur förbereder man sig inför en heldag av spänning och huvudbrystortyr? I boken jag läser och övar på kluriga uppgifter så står att man skall förbereda sig väl med bekväma kläder och långsamma kolhydrater - det är viktigt att energin räcker hela dagen. En timma mellan varje pass är lite för kort tid för att hinna ge sig ut på jakt efter mat i området (cafeterian på gymnasiet i fråga känns inte som ett alternativ, *ryys*), jag sätter all min tro och tillit till matlådorna.

Provgucka för smarta tjejjer närmare tretti:
/ 1 rågad msk vardera av majonnäs och creme fraiche / ett par hyvel på rödkålen därhemma / ett halvt tråg haricot vertes, lätt förvällda / 2 ägg / dragon / lökpulver / salt /

Blanda själva dressingen, dvs majonnäs, creme fraiche och kryddor direkt i burken. Förväll haricot vertes lite kort (kanske en halv-en minut), gärna energieffektivt tillsammans med äggen som kokar i 6 minuter på medelvärme. Hyvla i nån dl rödkål, splitta de gröna bönorna i tredjedelar och lägg i. När äggen kallnat lite skär du ned dem också. Klipp gärna över lite kryddgrönt om du har hemma!Enkla hjärnboostar-smodin:
/ 2 nypressade apelsiner med fruktkött / en stor näve frysta blåbär / en kompakt näve späda mangoldblad /

Pressa citrusen och mixa sedan med bär och blad tills att du fått en helt slät och fin smoodi.

Dessutom har jag färskt surdegsbröd med avocado och en god grevé med mig, och därtill en trevlig trailmix i fickan: pecan, macadamia, hasselnötter, gröna russin, cashew, pumpakärnor och torkade mullbär. Glöm inte att Pythagoras sats lyder: längden på hypotenusan2 = längden på kateterA2 + längden på kateterB2. Det är en tuff värld därute. Är ni redo? Nu kör vi!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Lycka till! Med den matsäcken skulle jag dock vara mest fokuserad på att få ta pauser :)

    SvaraRadera
  2. såg det här precis innan jag gav mig iväg och fick nöja mig med tonfisk/quinoasallad och plain avokado. Jag hoppas provet gick bra!

    SvaraRadera
  3. @Snorkkis: tackar tackar, jag satt där själv och längtade till rasterna måste jag erkänna. Men, det var främst känslan "gode gud måtte detta snart vara överståkat" som var mest dominant... ;)

    @Annelie: inte fy skam det heller! det gick helt okej för mig, även om jag tyckte att jag borde gjort bättre ifrån mig på matten och statistiken, när jag ändå pluggat massor. Men men, inte min grej. Hoppas det gick bra för dig! :)

    SvaraRadera
  4. hoppas det gick bra!! =) jag gjorde oxå provet, hade inte gjort det sen jag var 19, är 27 i år så det var ett tag sen. men resultatet var WAAAY better denna gång!! =)

    SvaraRadera