onsdag 7 april 2010

Testköket: Eanie Greenies tabbouleh

Den snyggaste och häftigaste salladen på mycket länge har jag hittat hos Eanie Greenie. För det första skulle jag aldrig kommit på själv att grodda quinoa, än mindre att tänka i tabbouleh-termer i samma svep. Men, det gjorde Greenie och från första stund jag lade ögonen på både receptet och framförallt bilden så kunde jag inte sluta tänka på det.När jag kikade på quinoa i butiken och började läsa på förpackningarna så såg jag att det skilde sig en del ändå mellan de olika sorterna. Den röda respektive svarta sorten innehåller mest antioxidanter och mycket järn och magnesium, medan den vita varianten innehåller något mindre mineraler. Den stora grejjen var dock att de ljusa fröna innehåller 60% kolhydrater och i gengäld en större fetthalt medan de andra sorterna innehöll 70% kolisar och något mindre fett. Hur kommer detta sig, någon som vet? Nåväl, här kommer hur som helst receptet på en framgångsrik sallad:

/ 1-2 dl groddad quinoa* / 1-2 nävar klyftade minitomater / ett knippe bladpersilja / ett par kvistar färsk mynta (kan väljas bort om man inte gillar) / 1-2 finskivade salladslökar / 1 avocado i kuber / olivolja / saften från en halv ekocitron / salt&peppar /

Blanda alla grönsaker förutom avocado i en vacker skål eller tallrik. Hacka örterna hyfsat fint, bladpersilja känns lätt lite träigt annars. Toppa med avocadon. Pressa över citron, ringla en god kallpressad olja och låt dra en stund innan du går loss!

* Busenkelt! Så här gör du: lägg i blöt ett par timmar, häll av vattnet och låt stå i kylen eller svalen 1-2 dygn, skölj av två gånger per dag ungefär. Vips så har du små söta groddar!

Fler artiklar om min testköksverksamhet finner du här, och tanken bakom det hela har jag skrivit om i seriens första inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

15 kommentarer:

  1. Ställer du fröna i kylskåpet under groddningsprocessen?? Jag trodde att de skulle stå i rumstemperatur för att groddningen skulle fungera.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: jag har en "sval", dvs skafferi med ventil som släpper in kalluft utifrån, och där tycker jag att temperaturen är optimal. När jag groddar sånt här, eller typ linser o dyl annars så funkar kylen bra tycker jag. Min erfarenhet är att det lilla vatten som blir kvar i burken när man groddar mindre frön som t ex alfaalfa lätt blir lite äckligt om det står i rumstemperatur.

    SvaraRadera
  3. Superfin och gott med avocado til quinoan!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har! Finns så mycket att läsa pch inspireras av!
    Från och med nu blir det regelbundna besök :)

    SvaraRadera
  5. Kul! Ja, jag har också upptäckt det där med de olika quino:orna, men har inget vettigt svar. Den övriga skillnaden är ju att röd och svart är mycket krispigare än vit. Tabbouleh är ju dögott annars, jag gjorde det till 140 pers... 6 liter av vardera hackad persilja och mynta och så saften av 12 citroner, det luktade gott!

    SvaraRadera
  6. Så enkelt att grodda quinoa? Och det funkar med vanliga affärköpta?
    ...

    Nu vet jag vad jag ska göra ikväll. :)

    SvaraRadera
  7. Hej jag svarar på din kommentar på min blogg här. Jag bor i Helsingborg och här finns hjordnäras produkter i stort sett överallt. Så det borde ju gå att få tag på i Stockholm. Vi har ju mkt skånemejerier annars och de har också ekologiska produkter. Jag köper dock gärna hjordnära eftersom jag ville gynna ett vad jag uppfattade som mindre nystartat företag. Ur närhetsprincip har jag tyvärr lite dålig koll på vad som är bäst. Skånemejerier borde ju vara närmare men jag har hört att mycket ekologisk mjölk är importerad från Danmark så det kanske inte är säkert att just den ekologiska mjölken ens är svensk.

    Annars försöker jag bli allt mer medveten när det gäller både mat och miljö. Tror också på naturliga produkter och är värsta diktatorn i köket. sen försöker jag bojkotta produkter från Israel, Marocko och Kina. Känns härligt att allt fler börjar bli medvetna konsumenter :)

    SvaraRadera
  8. @AnnaB: det är en superfin kombo!

    @Jenny: stort tack till dig, du är varmt välkommen hit!

    @kristin: harregud, sicken catering-fajter du är, du ger dig inte i första taget! ;)

    @Plommonet: yup, det är bara att sätta fart!

    @Jigartala: jag har inte tänkt på den nedsidan vad gäller Skånemejerier, men det är klart ja, att det kansek delvis tas mjölk från Danmark. Hellre det än norrland, visserligen, men hur mår danska mjölkkor undrar man ju? Fortsätt stödja det småskaliga och ekologiska, varje sådan sak man förändrar i sin vardag är ju verligen ett stort steg i rätt riktning! :)

    SvaraRadera
  9. Stiligt och spännande! Verkar lättgroddade också, de små nyttiga quonoafröna. En liten undring bara, när man kokar quinoa sköljer man i rejält varmt vatten flera gånger innan för att få bort besk smak i form av sapotiner. Hur är de med groddarna, är de tokbeska eller försvinner detta med sköljning/groddningsprocessen?
    Undrar Dillen

    SvaraRadera
  10. @Frk Dill: bra fråga! Det där bittra försvann iaf för min del eftersom man sköljer ett gäng gånger ändå, himla smidigt! :)

    SvaraRadera
  11. Så vackert det blev, Mikkan! Hoppas du tyckte om det :)

    Intressant att läsa om dina quinoafärgsfunderingar. Jag har aldrig tänkt på att de olika sorterna/färgerna kan vara olika nyttiga, men det är ju klart egentligen.
    Kan inte tänka mig annat att det ska funka lika bra att grodda vilken som av färgerna. Om något fungerar mindre bra skulle det lika väl kunna ha med just det märkets grobarhet att göra. Jag har läst att inte all quinoa som finns i vanlig butik funkar (beroende på hur produkten tagits fram) men jag har hittills aldrig stött på patrull.

    Kul att du vågade dig på receptet!

    eanie x

    SvaraRadera
  12. @Eanie: det var en hitt tycker jag, så enkelt att förbereda också! De olika färgerna vet jag med mig sedan tidigare är olika mycket antioxidant, den svarta då innehållandes mest antioxidanter, men att det var skillnad i järn- och magnesiumhalter blev jag lite förbryllad och road av. Hur kan det komma sig?

    SvaraRadera
  13. Ja, det är en bra fråga. Kanske är det så rent allmänt att två olika varianter av nästan samma sak innehåller olika mycket av olika näringsämnen. Nu kommer jag inte på något bra exempel att dra någon parallell till, men jag tänker mig svart, röd resp vit quinoa som tre olika arter (eller snarare olika sorter av samma art) som dock annars är väldigt närliggande.
    Säg t ex två olika sorters ärter; gula och gröna t ex, eller sockertärt och spritärt. Som sagt nog inget genialt exempel - jag tänker att det skulle vara mer än färgen och det som kan relateras till den som skiljer. Jag kan dock på tok för lite sådant här (som märks..). Skulle fortsatt på naturvetenskapsspåret efter gymnasiet märker jag... :)

    SvaraRadera
  14. Har precis börjat grodda och nästa projekt blir broccoligroddar. Annars är favoriten hittils gröna linser.

    SvaraRadera