onsdag 21 april 2010

Snällaste soppan

Gå direkt till receptet.

Nu gäller det att ha silkesvantarna på i köket ett par dagar, känner jag. Det tar enormt mycket längre tid att bli frisk än tiden man lägger på att vara sjuk, det är ett som är säkert. Både Smaskens och Sofia på Taffel inspirerar till en snäll och mjuk soppa (utan snusk såsom konjak och whiskey såklart, sånt får vänta. Även om jag blir lite avis på dem, det får deras soppor att verka sjukt mycket lyxigare!).

Serverar en konvalecent ca 4 gånger:
/ 1 rödlök / 3 torkade svamphattar (shiitake i mitt fall) / smör / 1 stort blomkålshuvud / 1 fänkål / 2 dl grädde / 1 puck fond / 1-2 tsk lantbuljongpulver / vatten / salt&peppar / gurkmeja / 5-6 dl vatten / 0,5 dl riven parmesan / 1 klyfta vitlök / 1 dl mandel /

Lägg den torkade svampen i blöt ett par timmar innan matlagningen, i typ 2-3 dl vatten. Fräs skivad lök och uppblött svamp (spara blötläggningsvattnet!) i rikligt med smör.

Tillsätt blomkål och fänkål i bitar. Ju mindre bitar, destu kortare koktid, det avgör du själv. Slå över svampvattnet, grädde och ytterligare ca 4 dl vatten. Krydda med en puck grönsaksfond, lite lantbuljongpulver, nymald peppar och en nypa salt. pressa i vitlöken, och sätt färg på det hela med gurkmeja, torkad eller färsk.

Under tiden soppan bubblar, rostar du de hela mandlarna i en torr panna. Du känner på lukten när de är klara, det tar några minuter. Tillsätt parmesan till soppan när grönsakerna kokat mjuka, och häll både den och mandlarna i en matberedare eller blender av något slag. Kör soppan så slät som du själv vill. Jag personligen vill inte ha någon puré utan lite struktur. (Kanske har jag inte tålamodet egentligen, och så intellektualiserar jag det såhär i efterhand? Jaja...)

Servera rätt uppochned, klipp gärna över persilja om du råkar ha det hemma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Mmmm som vanligt nåt gott här på sidan :-)

    SvaraRadera
  2. @Mib: jag gör mitt bästa! ;)

    SvaraRadera
  3. Soppan ser jätte god ut! Trevlig blogg du har. =)

    SvaraRadera
  4. @jenny: den blev extra smarrig av mandelsmaken, helt klart något jag komemr experimentera vidare med! Varmt välkommen hit, förresten! :)

    SvaraRadera