måndag 12 april 2010

Beet juice

Dagens tips till dig rör en ny joskompis: rödbetan! Många är ofta (med all rätt) skeptiska till jos på grönsaker, och jag har själv varit med om ofta att det alltsomoftast blir tokfel när tusen smaker kombineras i en sörja som skall vara "nyttig". Har därför själv undvikit fenomenet grönsaksjos ute i butik under hela min levnad pretty much, tills dess att jag själv skaffade en råsaftcentrifug och kunde leka lite med egna kombinationer.

Rödbetor smakar sött och jordigt. Sötman är inte som den hos frukt, och den "mineraliga" känslan i smaken gör att man absolut inte kan missta den för något annat än just en grönsak. Tillsammans med väna morötter och syrliga krispiga äpplen (gärna sånna där rosa Fuji!) händer dock något trevligt. Det gifter sig och drycken blir fantastiskt len och skön. dessutom är det ju riktigt antioxidant (Färgen! Färgen!), rikt på trevliga folater och kanske får du även även en liten skjuts i joggingspåret av ett glas eller två?

Ps. ...och om du inte vill josa alla dina rödbetor - varför inte göra en vacker carpaccio på de finaste knölarna?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Helt rätt... Det var Herr Bums som först introducerade rödbetor, nu är jag helt såld... i alla fall då o då... det är ju ändå växande under jord!

    SvaraRadera
  2. @Kanjagkandu: bra gjort av herr Bums, tycker jag. mer rödbetor åt folket! :)

    SvaraRadera
  3. Vad säger du till oss som håller igen på kolhydrater - juice, rotfrukt, äpple?

    SvaraRadera
  4. @Anonym: ja du, när jag själv var under viktnedgång så drack jag i princip aldrig ren fruktjuice. Det är lite förrädiskt, för du kan lätt dricka en halvliter av bara farten, och sockerhalten är rätt hög ändå. Morotsjuice drack jag när jag var sugen, det tycker jag är underbart gott och lätt att få tag i på stan och! Numer dricker jag juice på frukt någon gång ibland men har nästan alltid grönsaker eller bär i när jag gör själv.

    SvaraRadera