onsdag 28 april 2010

Fickpluntan

Gå direkt till receptet.

Idag delar jag med mig av mitt nya lilla trick. Att ha med lunchlåda till jobbet är ju en sak, ibland blir det av, ibland inte. Ibland äter man ute, ibland jobblunch, det där är lite oberäkneligt. En sak som dock är rätt konstant är behovet av en bra pick-me-up, ett mellanmål som lyfter innan lunch eller innan hemgång. Ofta så jobbar jag över lite efter 17, eller skall till gymmet, rep, på kurs eller ut på ärenden på stan. Superbra att kunna vara redo på ett enkelt sätt för sådant på eftermiddagen med bra mellanmål. Min nya grej är en liten gammeldags glasflaska med en tät kork som jag köpt. Lätt att rengöra, och gummipackningen längst upp gör att inget innehåll slipper ut. Jag gör en snabb smoodi på morgonen, häller i flaskan (som tar ca 2,5-3 dl), och därmed är eftermiddagen på jobbet sedan garanterat räddad!

I flaskan denna veckan:
/ jos på 2 morötter och två stänglar blekselleri / en näve fryst mango / en msk frön av något slag, t ex hampa /

Morotsjos finns tillgängligt både färsk och fryst i de flesta butiker om man inte har en egen råsaftare. Råsaft på grönsaker mixat med frukt eller bär gör att mellanmålet inte blir supersött, bara frukt är inte helt lyckat tycker jag, för mycket socker som inte gör nytta på lång sikt i kroppen. Frön slänger jag i för att tillföra lite nyttiga fetter som också mättar lite extra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Har en råsaftpress som bara väntar på att bli använd. Låter som att tipset ovan kan bli en god början...

    /Linda

    SvaraRadera
  2. @linda: jaa, gör't, plocka fram råsaftaren! Kör i kiwi, det är ljuvligt, mixa med melon och mynta! :)

    SvaraRadera