torsdag 8 april 2010

Gammal goding

Gå direkt till receptet.

Keso a la Malta var en riktig favorit förra sommaren när blåbären stod som spön i backen och jag åt strikt lågkolhydratkost. Jag kryddade med vaniljfrön, kanel eller kardemumma, toppade med bär, nötter, jordgubbar, körsbär, granatäpplekärnor - you name it.

Igår framåt kvällen blev jag så otroligt sugen på att jobba vidare på konceptet en smula, och det blev såhär:/ 2 dl ekologisk vispgrädde / 1 pkt ekologisk keso / 0,5 kuvert saffran / zest från en halv ekocitron / 1 tsk mjuk honung / 1 dl hallon / ev 0,5 dl pinjenötter /

Krydda grädden med saffran och citronskal, vispa sedan upp den fluffigt. Rör ned honung och keso, servera med tinade hallon och toppa med pinjenötter! (- det skulle jag iaf ha gjort om jag inte varit smart nog att provsmaka dem först. Som så många gånger förr var de härskna bortom vett och sans, och fick åka i bingen. Ääk för pinjemun! Är det bara jag som har konstiga smaklökar, månne?)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Till min stora förskräckelse så drabbades jag av pinjemun förra veckan, allt jag åt blev upphov till nåt slags bitterhet och bismak längst bak i munnen... det tog en vecka sen försvann det... men shit, tänker aldrig äta pinjenötter igen.

    SvaraRadera
  2. detta såg ut som en mumsisch... keso la malta levde jag på i sommras oxå. Denna variant lovas uttestning

    SvaraRadera
  3. Keso à la Malta har räddat mig många gånger! Pinjenötter däremot har jag egentligen aldrig tyckt om... och nu när jag kanske skulle våga ge dem en chans så är man livrädd för pinjemun!

    Men du kanske är en supersmakare?! Jag tror att jag var det, till jag började röka i varje fall :/ var betydligt kinkigare förr och kände sånt som ingen annan märkte.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren hos mig. Drabbades av pinjemun för några veckor sedan-synnerligen jobbigt.

    Nu använder jag vego-schnitzel ibland när inspirationen tryter (och det är bra för framförallt den äldre generationen som inte har fått in vegotänket) men för att njuta maximalt som vego så är det tabula rasa som gäller tror jag-tänka nytt och tänka kreativt.

    SvaraRadera
  5. Fast fenomenet "pinjemun" har inget med härskna nötter att göra. De smakar precis som vanligt men kommer från en annan sorts pinjetall än den vanligaste, Pinus koraiensis. Enligt Saltå Kvarn är de kinesiska myndigheterna involverade och mycket engagerade i detta fenomen och söker finna lösning på det. Tydligen har pinjenötskörden varit dålig, varför de har blandat i Pinus armandii (Chinese White Pine) med de vanliga pinjenötterna.

    Jag lider verkligen med alla som drabbas. Själv kunde jag t ex inte dricka kaffe på 3 veckor!!! Så nu är jag hellre utan pinjenötter än kaffe!

    SvaraRadera
  6. @Åsa: hm, kan man få pinjemun av nötter som inte smakar härsket då också kansek? Mystiken kring denna fråga tätnar, alla som givit mig äckelkänsla efteråt har verkligen smakat som dåligt fett, men om det inte är relaterat så tänkte jag att man då kanske kan äta sådana som smakar normalt och sedan ändå få smaklökarna sabbade?

    SvaraRadera