söndag 21 mars 2010

Två av systrarnas söta


Stora pysseldagen på söder. Alla inbjudna fick ta med sig sitt egna pyssel; jag tog med mig en kasse torrvaror och Två systrars söta. Det passade så otroligt bra att ägna en snöslaskig dag som denna med att baka sig alldeles rosig och varm. Valet av kakor ur systrarnas magnifika samling var inte lätt, jag fick gång på gång intala mig själv att jag faktiskt kommer få baka någon mer gång; de kakor jag försaka idag må jag maka en annan gång helt enkelt.

Jag valde ut två skönheter som jag trodde tjejjerna (och jag!) skulle gilla: florsockerpudrade aprikosrutor och citrondoftande mandelkaka med polenta. Fruktigt, aromatiskt, sött med massor, MASSOR av smör. Det jag älskar med systrarnas bok är att alla recept är så enkla, det är inga komplicerade övningar, men ändå lockar samtliga till stordåd. Det är så imponerande, att de lyckas med den balansen. Allt låter rätt avancerat, men nivån på utförandet är sådant att även en sådan bakovan tös som jag kan svänga ihop en fin en.

För aprikoskakan mixade jag florsocker med massa aprikoser och smör, kryddade med vanilj. Polentakakan bestod till stor del av mixad skållad mandel och smör, knusprig polenta och smak av vanilj och citronzest. Jag silade mjöl och gräddade varsamt i varmluftsugnen. Och, det blev superfina bakverk, värdigt bloggmaterial don't you think! Blir sugen på att baka mer, detär bara synd att man inte kan leva på vällust och socker till vardags...Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Hej Mikkan! Hallo vad det ser gott ut!
    Jag vill bara säga tack för kommentaren på min blogg, den har stor det i att jag är back in business igen. Du kör på med din fantastiska blogg har jag uppmärksammat, fast du flyttar så det står härliga till. Hur går det ihop?
    Kram Kattis

    SvaraRadera
  2. @kattis: såå härligt att höra, varmt välkommen tillbaka. Har verkligen saknat dig! :) Bloggandet går av bara farten, just nu så är det ju spännande att dokumentera hur man lagar mat när man inte har NÅGONTING förutom en mixer, typ, haha!

    SvaraRadera
  3. hej på dig!
    rätt lustigt att jag hamnade på din sida´just nu och såg denna artikel för jag var just inne på en blogg där och komenterade om hur svårt det är att hålla vikten och så såg jag dessa bakverk mmmm dett kommer bli så att jag måste gå och köpa något gott ha det bäst lasse

    SvaraRadera