måndag 4 januari 2010

Morberg och jag


Jag har aldrig stått ut med Per Morbergs matlagningsprogram. Det är för mycket skrävlig grabbighet över hans shower, lite geväret på ena axeln, en halv blodig gris på andra och drängbrallerna slarvigt knäppta, liksom. Karotter slängs över köksgolvet, det slafsas och flinas över att frugan får ta disken. Inte min kopp te helt enkelt.

Så, det är lite roligt att det var hans recept på klassisk majonnäs som jag trillade över när jag letade på nätet inför nyårsmiddagen. Detta var ett av få recept utan vinäger, vilket talade till mig lite extra. Det är just vinägern som ofta ger såsen en för skarp och osmickrande smak. Jag svalde således stoltheten och körde på, rörde utav bara fan. Vad fick jag då för detta? Ja, en majonnäs godare än någon annan, mild och fin. Bilden jag tagit var tänkt att illustrera de kraftigt utökade armmuskler jag fick som en extra present, men inser att det inte riktigt är något man kan se med blotta ögat. Mer av en känsla jag har kanske, det också.

Asmycket majonnäs:
/ 2 äggulor / 1 msk dijonsenap / 4 dl kallpressad rapsolja / salt&vitpeppar /

Se till att alla ingredienser är rumstempererade. Plocka alltså ut äggen en stund i förväg ur kylen. Väl en vegetabilisk olja som är av hög kvalitet* och se till att även den är rumstempererad.

Rör ihop äggulorna (jag tog stora ekoägg, mums!) med senapen. Börja sedan den mödosamma vispprocessen, vispa och häll i oljan, droppe för droppe i början, något mer tilltaget allt eftersom. Se till att smeten hela tiden går ihop. Krydda allt eftersom, ta det försiktigt som alltid.

När visparbetet är över kan du späda majonnäsen med vatten. Den byter då sin sjukdomsgula färg mot den ljusare fräschare nyans vi är vana vid att se. Mitt tips är dock att inte späda något särskilt i nuläget, utan spara det tills när du gör såser och röror, eftersom du kan behöva ha en riktigt tjock majonnäs ibland.

Om det skär sig så försök att börja om på en ny äggula, dvs vispa upp en äggula och häll i den skurna smeten lite i taget, och sen gå vidare med resten av oljan. Jag själv behövde inte testa på detta, men har läst mig till att det skall vara en säker räddare i nöden.

* Det är beklämmande att så många recept innehåller solros eller (ännu värre!) matolja, denna odefinierade produkt som jag ser lite som en fettslasktratt. Det finns supernyttiga vegetabiliska oljor och det finns de som inte är så himla bra i jämförelse. Jag råder er alla att välja riktigt bra ekologiska fetter, så att majonnäsen blir en bra fettbomb som gör nytta i kroppen och inte tvärt om. 5 dl bra rapsolja kostar 40-50 kr. Dubbelt så mycket som matolja visserligen, men skillnaden motsvarar inte mer än din vardagliga latte, snusdosa, kanelbulle - om ens det!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Ja, Per Moberg är ju defenetivt en sort för sig. Jag tillhör dock den skaran som gillar honom och hans program. Skrattar gott åt honom, tror man får tänka på att han gör allt med glimten i ögat, vill liksom få folk att reagera. Har läst att det inte är hans fru som diskar utan det kommer någon som städar upp efter inspelningen... Annars hade han nog inte grisat ner så mycket.

    Har läst att solrosolja inte är bra men jag förstår inte riktigt varför, kan du förklara?

    SvaraRadera
  2. @Martina: det verkar vara sådär, att man antingen älskar eller hatar hans program.

    Det här med fetter är ett kapitel för sig, hlet klart. det handlar om vilka fettsyror som det bygger på. De riktigt nyttiga, såsom linfrö- och rapsolja, ger oss främst omega 3, supernyttigt, medan andra vegetabiliska oljor innehåller betydligt högre halter av omega 6 som vi beh i viss mån, men som lätt överkonsumeras och som bidrar till inflammatoriska processer i kroppen. De billgare fetterna såsom solros- och majsolja är vanliga i halv- och helfabrikat och har höga halter av omega 6. Skrev lite om det i detta inlägg, stycke 3: http://njutmaten.blogspot.com/2009/10/mat-med-guldkant-hampa.html

    SvaraRadera
  3. jag sällar mig till icke-älskarna, att hata lät så drastiskt. måste kolla mina oljor hemma. svårt att veta vad man ska ha till vad liksom. olivolja är ju inte så svårt liksom, men vad ska man ha sedan när man lagar mat som kräver upphettning. är det raps då?

    SvaraRadera
  4. @Sara: nä, hata låter allt för hårt, det håller jag med om! nätet behöver inte det ordet i någon större utasträckning om någon person, vem det nu må vara. :)

    Raps är ok, men de fetter som klarar upphettning allra bäöst utan att få sämre kvalitet är rent smör eller kallpressad kokosolja (inte fettet i silverpaketen). Det finns kokosolja i hälsokostbutikerna som inte smakar kokos alls, sen finns det de som har smaken också såklart.

    SvaraRadera
  5. Jag är kär i Morberg :)
    Det är nog just hans överdrivna grabbighet som jag är förtjust i, han rör om i grytorna på alla sätt :)

    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  6. Martina. Jag skulle slänga solrosoljan. Den håller inte länge (blir härsken av oxidation) och är för omega-6 rik. Majsolja likaså. Jag har inte ens rapsolja hemma utan använder smör i stekpannan och marinering med olivolja. Sök lite på nätet och bilda dig lite uppfattning.

    Angående linfröolja så härsknar den ofta innan man hinner äta upp den. Den är jättekänslig. Att den och rapsolja innehåller omega-3 är inte enbart positivt vad jag läst, men man ska aldrig vara säker. I detta fall handlar det om att omvandlingen från vegetabiliskt kortkedjat omega-3 till långkedjigt, stör uppdaget av de långkedjiga i kosten (EPA och DHA) som ska vara de viktigaste, dvs de som återfinns i våra celler, speciellt i hjärnan. Finns mycket olika om detta också. Säljer man en olja så ska man inte lyssna på deras argument. Det är då rätt säkert:-)

    SvaraRadera
  7. Åh tack för tipset. Har aldrig lyckats med majonnäsen och kanske har jag fått lösningen nu. Ska testa och jag återkommer med utslag.

    SvaraRadera
  8. @Helena: har förstått att han kan ha den effekten på folk, flera kvinnor jag känner sitter och suckar framför mat-Tv numer... ;)

    @anonym: tack för kunskapspåfyllningen! Detta med fetter är lite komplicerat att förstå i början tycker jag. jag tror inte heller att det är så att någon konsumtion öht av omega 6 gör stor skada, skadan sker ju när den dominerar. Många (alla?) bra oljor som innehåller bra halter av omega 3 innehåller ju ofta dessutom 6:an.

    @Trillian: som jag förstår det så gäller det att vispa utav bara glatta livet... :)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker tvärtom att den vita majon ser läskig ut! Ett tips är att göra majon med elvispen, man kan inte vara riktigt lika skrytstolt men det går snabbt och fördelar oljan riktigt snabbt i äggulan. Ännu snabbare går det med stavmixer, om man inte är van maj-maker så kan det gå alldeles för fort. Om man vill ha syran men inte vinägrigheten går citron precis lika bra, dijonsenap är gjord på vitt vin och har således en egen syrlighet! Om majon börjar bli för tjock och riskerar att spricka, blanda ner en tsk kallt vatten och fortsätt.
    Förlåt för det extremt långa svaret, måste vara kallskänkan i mig. För att vara extra nördig kan du läsa här; http://foodmob.blogspot.com/2008/10/njutning.html

    SvaraRadera
  10. Äntligen någon mer som har svårt för Per Morberg! Han lagar goda saker i TV (och säkert också i sin bok som jag inte tänker köpa), är en bra skådis (fantastisk ibland, t ex i "Fru Marianne" för några år sedan) MEN jag har väldigt svårt för honom just av dina skäl. Det flottiga håret bidrar. Tänk en kvinnlig matlagare på TV som hade hälften så flottigt hår i närkontakt med maten. Skulle aldrig ske!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera