tisdag 11 augusti 2009

Om träningens inverkan på vikten

Efter allt jag läst om näringsämnen, hormoner och fettlagring, så har jag förstått att frågan om viktminskning är lite mer komplicerad än kalorier in vs kalorier ut. Efter min egen erfarenhet av viktminskning med LCHF-metoden (-14 kg sedan i februari) så har jag verkligen förundrats över hur kroppen funkar. Idén om att undvika fett till varje pris och istället bälga i sig bulgur har helt kommit på skam.

Något jag värderar högt är det stabila blodsocker som en lågkolhydratkost ger. Nu är jag så van vid det att jag har svårt att tänka mig att det skulle ändras tillbaka till det vanliga uppochned-läget igen.

Jag har dock svårt för är att LCHF-språkrören förminskar motionens inverkan på vikten. Plötsligt gäller där devisen kalorier in vs kalorier ut, och Doktor D brukar ta som exempel i böcker och texter att det tar en halv evighet att göra åt en kexchoklad, typ. Även GI-Anna skrev nyligen på samma tema.

Träning påverkar oss ju på flera vis. När man kommit igång och kör regelbundet så märker man snabbt hur aptiten regleras, blir jämnare. Man får mer energi i vardagen och vardagsmotionerar mer, utför moment som att bära packning, flytta, hänga tvätt, med mer energi. Förbränningen i kroppen kommer igång, och den effekten har vi kvar långt efter själva träningspasset.

Jag har haft en viktnedgångskurva över all förväntan sedan jag började käka LCHF-kost, men den har sällan haft sådan fart som nu under semestern då jag fördubblat min träningsmängd. Jag käkar mycket när jag tränar, givetvis, och mer kolhydrater än annars (både långsamma och snabba, men konsekvent av god kvalitet), men går ändå ned 1 kg i veckan nu och har så gjort hela juli i princip. Trenden har fortsatt hittills in i aug. Hur kommer det sig, om träning påverkar vikten marginellt? Kanske är det individuellt, men jag hoppas att människor inte låser in sig enbart i kostfrågan utan ser hur det hela hänger ihop och kickar igång förbränningen ute i skogen, på gymmet eller i bassängen. Go!

(Fler verkar tillskriva en stor del av deras kom-igång till träningen. Sund uppfattning, tycker jag.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

15 kommentarer:

  1. Så bra sagt! Läste själv GI annas inlägg och blev lite störd. Jag försöker äta så att mitt blodsocker håller sig men har fortfarande svårt för allt för mycket fett...kan inte du skriva ner ett par dagar vad du äter och tränar...skulle vara så kul att jämföra och få lite tips! Riktigt bra jobbat tycker jag att det är - fortsätt som du gör - hitta just ditt sätt!!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skrivet, och bra information!

    14 kg sedan februari - det är ju enormt! Viktigt detdär att hitta det sätt att äta och motionera/ träna som passar just en själv; och det verkar du ju ha gjort då du verkar ha energi till en massa träning också. Balans helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Du är så klok så klok!

    Jag är glad att jag äntligen kommit förbi den gräns som hindrar träning. Nu gäller det bara att få in rutinen på det igen...

    Oavsett om det påverkar min viktnedgång positivt eller ej så mår man ju så mycket bättre med rörelseglädje i vardagen!

    Nästa testobjekt i fjällen?

    Zumba!

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  4. @Annika: tusen tack för peppen! Önskeinlägg komer då mot slutet av veckan, så kan vi jämföra! :)

    @Snorkfröken: vikten har vekrligen bara rasat av mig, och kroppen har jobbat med mig inte tvärtom for a change. En försändring jag mått superbra av helt klart, och nu är jag verkligen, som du säger, i balans!

    @Fjällmor: tusen tack, så roligt att du håller med! Träningsrutinen är lite lurig att sätta, av någon anledning klänns det ofta lite motigt, men man blir snabbt beroende i positiv mening, gäller bara att komma över puckeln. s a s. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  5. OH! Jag är sugen på att testa och se vad det skulle göra för min kropp! Har d registrerat det du äter någonstans? Hur räknar du ut allt? NYFIKEN!

    Om du vill får du gärna maila: annoula_anna@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det har blivit väldigt mycket enklare att ge sig ut på ett träningspass nu när jag äter LCHF - jag är aldrig proppmätt, inte heller lider jag av lågt blodsocker och medföljande "darr".

    Och fysisk aktivitet ÄR viktigt, oerhört viktigt för kropp och själ, vare sig man går ner i vikt eller inte.

    Nog märker jag också att nu på sommaren, då jag har tränat varje dag, att jag har minskat lite igen, efter några månaders stillastående.

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen skönt med ett jämnare blodsocker. Men ibland kan det vara lätt att falla dit och fokusera för mycket på LCHF/kosten och glömma träningen. Jag har tränat så länge och därför känns det här med kosten så nytt och man mår bra. Kommer ihåg när jag tränade som mest och också var rädd för fett men åt massa masta och bröd tex. Det är ju kombinationen som ger resultat och sen är det ju kul att träna!

    SvaraRadera
  8. Visst är det så!
    Som gammal träningstoka så är det lite lättare att komma igång dock. Min "puckel" är snarare de 4 barna och deras behov som äter upp dygnet.

    Fast... de förgyller ju också ett och annat träningstillfälle

    ;-)

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  9. @Ninja: jag håller helt med, samma planering behövs inte riktigt, jag får aldrig håll eller liknande längre. Gött att man kan vara mer flexibel helt enkelt!

    @Emma: det är en fröjd, både med träning och lågt blodsocker. jag har blivit en trevligare människa, det är ett som är säkert. :)

    @Fjällmor: fyra ongar borde väl utgöra ett träningspass i sig... ;)

    @Anna: jag mejlar dig till helgen när jag har lite tid, absolut!

    SvaraRadera
  10. Skratt!

    Jo... ibland så

    Apropå förgyllda träningstillfällen så hade jag ett sånt i morse. Lilltösen gav mig en tankeställare. Titta in hos mig när du har tid så får du ett fniss skulle jag tro ;-)

    Kram på dig!
    /Fjällmor

    SvaraRadera
  11. Det gör mig så sjukt avundsjuk. Ni på västkusten får njuta av färska räkor och havskräftor! Själv får jag nöja mig med frysta på påse eller i kartong... orättvist eller vad? :)

    SvaraRadera
  12. Hej Mikaela. Visst är det som du skriver lättare att träna när man äter LCHF.
    Jag märker att jag, trots Fibromyalgi, blir starkare och smidigare i mina muskler. Jag orkar med nån timmes promenad i skogen, hur lätt som helst.
    Vad jag märker mer, är att jag blir lite hungrigare efter ansträngningen, men när man äter LCHF är det lätt avhjälpt med ett litet mellanmål när man kommer in.
    Fördelen med LCHF är ju också att portionerna man äter, är betydligt mindre än tidigare.
    Då kunde jag äta en jättetallrik med pasta, men nu är jag nöjd med några skivor ost med smör på, när jag varit ute en sväng.
    Snabbt, lätt och gott.
    Ha så skönt på härliga Västkusten ;)

    SvaraRadera
  13. @Birgitta: ja, man får inte håll och sådär på samma vis, det är grymt mycket smidigare för man måste inte planera på samma vis. För att orka med lite tuffare träning ofta så har jag dock känt behov av lite mer kolhydrater, en skiva knäckebröd, lite bönor, en frukt el dyl. Många klarar sig dock helt utan vad jag har förstått, man får ävl hitta sin egen nivå helt enkelt!

    SvaraRadera
  14. Håller med om att det är klart att träning påverkar. Speciellt som flera påpekat - att det är skönt att röra på sig och att mycket annat känns lättare med kombinationen. Sen kanske det kan vara skönt att höra att det inte behövs jättemycket träning i början. Det kan räcka med kosten just då, ibland är det ju riktigt motigt att även börja träna då. Om man lyckas få med det senare så är det ett extra plus. För egen del har jag inte ätit några extra kolhydrater, men tänker börja träna hårdare och ev ta ett mål i veckan med lite mer av den varan. Om min mage klarar det, vill säga.

    SvaraRadera
  15. @Bitte: du har absolut en poäng i att projekt viktminskning kan bli alldeles för öerväldigande om man både skall sockeravgiftas, lägga om kosten och lägga in träning dagligen. Kosten är en bra början i sig, även om man lurar sig själv om man bara ser det. Bra att du tar in det pedagogiska perspektivet i diskussionen. Som jag ser det så är det ju bra om så många som möjligt når så bra hälsa och välmående som möjligt! :)

    SvaraRadera