söndag 10 januari 2010

Testköket: Annas amerikanska

Gå direkt till receptet.
Åh, så länge sedan det var som jag njöt pannkakor eller amerikansk brunch på Egg & Milk i Götet. Det gör ju inte saken bättre att jag lowcarbar just nu. Så, när Anna på Skånska Skafferiet kickade igång det nya året med riktiga amerikanska pancakes fast GI style, så blev jag sjukt nyfiken. Idag har jag matat mig och Daniel proppfulla av små söta svullna pancakes. Mycket vispgrädde, granatäpplekärnor och agavesirap till gjorde morgonen fulländad. Frukost när det är som absolut bäst.

Jag har anpassat receptet till två personer:

/ 3 ägg / 250 g keso / 1 msk kallpressad rapsolja / 0,75 dl grahamsmjöl / 1/3 tsk bakpulver / 1/3 tsk salt / smör /

Mixa i blender, då blir det smidigt att hälla upp klickar i pannan. Gör plättar i panna med mycket smält smör, stek gyllenbruna.

Anna: du är ett geni, receptet är fulländat och kommer vara ett stående helgnöje hos oss hädanefter, skönt avbräck från vardagens hastiga äggfrukostar. Faktum är att dessa plättar blev godare än sedvanliga pancakes. Nu är jag redo för att bli visad Johanneshovs tjusiga lägenheter.

Fler artiklar om min testköksverksamhet finner du här, och tanken bakom det hela har jag skrivit om i seriens första inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. den där typen av smet gör jag också, men jag gör en slags omelett av det istället, dvs jag gör smet på ägg och keso (brukar ha någon typ av fiber i också, förslagsvis vetekli) och häller i en stekpanna modell mindre. och så får det puttra ihop sig till en omelett. senast hade jag i riven parmesanost och lita salami, en annan gång har jag lagt på en röra med bacon och lök.

    ska testa att göra din variant också :)

    SvaraRadera
  2. fin blogg du har! sådana pancakes gör jag med väldigt ofta, men då kallas de kesoplättar. :-) åt det till lunch idag, det är osagbart och älskat av de flesta.

    SvaraRadera
  3. Läckert, granatäpple är och ser ut som godis!
    Geni-Annas Amerikanska skall testas, med lite tur redan till nästa helg :)
    Tack för inspirationen och må bäst!

    SvaraRadera
  4. Så lustigt jag la precis upp ett recept på pannkakor hos mig! Lycka till på visningarna!

    SvaraRadera
  5. verkar riktigt gott det där! nu är jag tillbaka i bloggvärlden! Ha de gott och varma hälsningar från Umeå!

    SvaraRadera
  6. Mums! Ska testas! Och bilden är så läcker att jag skulle helst vilja testa det NU!!

    SvaraRadera
  7. OMG! Det där är verkligen en helgfrukost som heter duga! Nu vet jag vad jag ska få i belöning på söndagmorgon för att jag avslutar min distanskurs i Umeå i veckan. :)

    SvaraRadera
  8. Haha, jag kan ju inte ta åt mig äran riktigt, Mikaela, eftersom jag fått tips om receptet.
    Men jag är jätteglad att du tyckte om det och full av beundran inför den vackra bilden!
    kram Anna

    SvaraRadera
  9. åh, vad gott det låter. jag har gjort några liknande men det är alltid kul att testa nya saker :) tack för receptet.

    du får ha en bra vecka! kram

    SvaraRadera
  10. Ser ruggigt gott ut! Får vara med på menyn nästa brunch.

    SvaraRadera
  11. @träningsglädje: det är grymt att göra så, älskar keso i omelett! det fina är att där blir den som en ost, här blir den helt slät när man mixar smeten - mångsidig ingrediens helt klart!

    @Pethra: stort tack och välkommen hit! har stött på keoplättar ofta innan, men aldrig med mjöl och bakpulver, och aldrig i mixad form.

    @Kari: granatäpplen är min stora craving, man får aldrig nog!

    @Kristin: hur synkar var inte det då, buskul! :D

    @Christoffer: varmt välkommen tillbaka, riktigt roligt att höra!

    @Miss Agda: worth dying for, typ... :)

    @Plommonet: kan inte tänka mig bättre belöning!

    @AnnaB: äh, sola dig i geniglansen nu en smula! ;)

    @Molla: ja, detta vr en av de bättre grejjerna jag testat på lnäge måste jag säga. Superlätt att slänga ihop med lite spenat till ett kvällsmål märkte jag igår, dessutom! och superbra att ha lite smet stående för smabbfrukost när man inte har så mycket tid att spela på.

    @remsan: lätt, standard på helgfrullen nu framöver hos mig!

    @Mib: så värt det, lycka till!

    SvaraRadera
  12. Sånna där pancakes har jag haft i huvudet flera dagar nu, det börjar bli dags att göra dom tror jag :) Bilden läskar en del!

    SvaraRadera
  13. Fantastiska! Imorgon går dom att snegla på picki. Trevlig fredag vetja, och trevlig helg! :-)

    Kram

    SvaraRadera