fredag 15 januari 2010

Lena tofusoppan 2.0

Det är aldrig för sent att bättra sig. Recept är därtill till för att putsas på. Ett sådant exempel är min underbara tofusoppa, som jag nu tagit till en helt ny nivå med ostronsås, shiitake och kokosmjölk. Behold:

/ en urkärnad chili / 2 vitlöksstrån / ett par shiitakesvampar / smör / ett paket ekologisk naturell fast tofu / en burk fullfet kokosmjölk / ca 2 dl vatten / 2-3 msk ostronsås / ekologiskt grönsaksbuljongpulver eller en klatt veggofond / finriven färsk ingefära, ca 2 cm / en morot i tunna slantar / två nävar ostronskivling i bitar / en näve färska sockerärtor /

Otroligt lättlagat! Fräs hackade vitlöksstrån, finhackad chili och shiitake i bitar en liten stund i din soppkatrull. Häll sedan i komponenterna till själva soppbasen, dvs kokosmjölk (finns eko!), lika mycket vatten ytterligare, ostonsås samt fond/buljongpulver och krydda lätt med salt & peppar. Lägg i ostronskivlingen (jag brukar bara riva isär den, tofu i kuber och morotsslantar.

Låt stå på spisen på rätt svag värme och gosa ihop sig, svamp och tofu mår bara bra av att få suga åt sig en stund, och morötterna skall ju mjukas upp innan de är helt härliga. Lägg i strimlade sockerärtor de sista minutrarna och njut sedan i stillhet. Svårt att hitta en bättre start på helgen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Mums, ser god ut! Kanske lite edamamebönor i stället för sockerärter?

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att jag är lite livrädd för tofu! Men det här skulle jag varà beredd att testa!

    SvaraRadera
  3. @Anna: vilket strålande förslag! Skall testa, det skulle vara otroligt vackert med något starkt grön i!

    @Kristin: sesså, take the plunge, det är svingott! :)

    SvaraRadera