tisdag 12 januari 2010

Stroganoff de luxe

Man skulle kunna tro att korv stroganoff är rätt seg och fantasilös vardagsmat, but I beg to differ. Av bästis Theresa fick jag massa ekologiskt Skebo-kött i julklapp (yay!). Tack vare henne hade jag alltså riktig finfalu att tillgå. Tillsammans med en tub av extra fin tomatpuré så blev det rena lyxen! Jag skippade att koka ris och gjorde ett riktigt fint tillbehör av blomkål istället.

3-4 portioner
/ 2-2,5 dm falukorv / 2 chorizo / en gul lök / en näve hackad svamp / 3 msk fin tomatpuré / en kruka mejram / en dl vatten / en dl grädde / smör / salt&peppar/

Fräs lök och tomatpuré i smör till löken mjuknat. Tillsätt svamp och strimlad falukorv samt chorizo i skivor, salta och peppra och när korven fått lite färg så slår du på vattnet. När det reducerat så tillsätter du finhackad mejram och slår över grädden. Låt bubbla ihop sig helt kort. Servera med:

/ ett litet blomkålshuvud / en rågad msk creme fraiche / en klick smör / salt&peppar /

Dela blomkålen i mindre bitar och koka al dente (annars kommer det bli mos av det hela). Häll av vattnet, och stompa sönder helt lätt till flisor med en sån där potatismosare. Tillsätt en klick smör eller två, lite creme fraiche och smaka av med salt och peppar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Toppen med blomkålstipset, har varit på gång i flera dagar att skapa nåt liknande, nu slipper jag och förlitar mig på din kunskap!

    SvaraRadera
  2. ojoj... det där är ju verkligen en höjdare till mat! mmmm

    SvaraRadera
  3. Det kallar jag en julklapp som heter duga! Jag ska besöka en gårdsbutik i närheten av mina föräldrar på lördag, får se vad jag får för gott med mig därifrån. :)

    SvaraRadera