fredag 1 januari 2010

Menyn

Fest igår, ljuvlig liten tillställning i Hammarbyhöjden där vi alla hjälptes åt med maten och därmed åt gott utan stor ansträngning. Jag stod för förrätt, inte min starkaste gren men min vän Theresa satt igång idéerna när hon tyckte att jag skulle gå klassiskt och bjuda på Toast Skagern. Jag läste på lite om hur man gör egen majonnäs, köpte de bästa räkor jag kunde hitta i Stockholms frysdiskar (inte som i Göteborg direkt, räksituationen här är direkt förfärlig), färsk dill, citron och pepparrot och ett fint klassiskt Gateaubröd. Det blev en fantastisk toast.
Serverar 8 personer
/ 8 tunna skivor surdegsbröd / 1 kg stora räkor med skal / 1-1,5 dl majonnäs / 2-3 msk vatten / en näve hackad dill / 1-2 cm färsk finriven pepparrot / ca 2 tsk citronsaft / salt&vitpeppar /

Rör majonnäsen och späd med lite vatten tills den har önskvärd konsistens. Smaka av med salt och vitpeppar, betänk att räkorna är salta i sig så ta det försiktigt. Rör i finriven pepparrot allt eftersom, smaka av tills du nått önskad styrka. Rör i dill och stänk över lite citronsaft. Lägg i räkorna och servera på en lättrostad tunn skiva surdegsbröd. C'est magnifique!Värdparet bjöd på lätt tillagad tonfisk, wokad sparris och en grymt fin bakelse på smördeg, potatismos och västerbottenost.
Desserten kom goda vänner med, och den var to die for. Så bra att Jessica som dessertmakat kan tänkas vara den första som får gästblogga här hos mig. Det var en fryst kaka modell cheescake med en botten på mörk choklad och mandelmassa, ovanpå det en vitchokladmousse under ett täcke av färsk passionsfrukt.Hur såg era nyårsmenyer ut?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Som en av de närvarande under kvällen kan jag intyga att allt var underbart gott! Räkorna var verkligen inte alls fy skam, trots att de var Stockholmsräkor. Som en känd matkommentator en gång sa: var och en av de här tre rätterna var som att bli knullad i munnen.

    SvaraRadera
  2. Låter som en superhärlig meny ni åt! Speciellt fotot på desserten frestar mig!

    Är du nyfiken på vad vi åt så finns det foto och recept i bloggen.

    Trevlig fortsättning!

    SvaraRadera
  3. @Axel: nä, räkorna var ok, jag får vänja mig. Alla knull kan ju inte vara fullkomligt perfekta. ;)

    @Millan: desserten slog allt jag ätit under året känns det som. Skall kolla in din meny! :)

    SvaraRadera
  4. Till förätt - Toast Skagen (jag fick en variant med gravad lax eftersom jag till min stora sorg blivit allergisk mot räkor)

    Varmrätt - ungstekt oxfilé med rödvinssås, en sallad med sallad, tunt skivade morötter och sockerärter samt avokado. Hasselbackspotatis och en jordärtskockpuré.

    Efterrätt - Lingon-kolapaj med vaniljglass.

    Efterrätten som du fick låter helt fantastisk, tror du att det möjligtvis skulle gå att fjäska till sig receptet på den? :)
    Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  5. Åh va gott ni åt. Våra gäster fick akut boka av igår så vi åt nyårsmiddagen idag istället. Igår fick barnen bestämma och det blev hemmagjord hamburgare med pommes och på det monopol. Vår 6åring spöade oss rejält :-).

    Gott nytt år.

    /Nina

    SvaraRadera
  6. Vi åt tacos igår. Enkelt val eftersom det är en rätt som vi tycker om allihop och där var och en äter det man vill liksom.
    Sen var det glass och senare chips för de som ville eller nånting som jag inte minns vad det hette som dippades i crème fraiche med kantarell och congac-smak.
    Ha ett bra 2010!
    Hälsningar från Mib.

    SvaraRadera
  7. @Fummelfot: neeej, inte allergisk mot räkor, tvi vale! Lät som en grym efterrätt du hade där, om jag trixar till mig "mitt" recept kanske vi kan byta? :)

    @Nina: gött att ungarna visar vart skåpet skall stå!

    @mib: gott nytt år!

    SvaraRadera
  8. Visst är det hemskt! Av alla allergier man kan få... Taget! Jag har skrivit ner mitt recept och så och mailat iväg till njutmaten@gmail.com, har det kommit rätt eller ska jag skicka det igen till en annan adress? :)

    SvaraRadera
  9. @Fummel: du har skickat till helt rätt, jag har fått det - tusen tack! lIgger lite efter i den eposthanteringen bara, återkommer! :)

    SvaraRadera
  10. Bra, då vet jag att du fått det. Min mail har varit en smula opålitlig dt senaste, lika bra att dubbelkolla. :)

    SvaraRadera