torsdag 28 januari 2010

Insnöad

Mycket kyckling i mitt kök dessa dagar, jag har helt snöat in (i likhet med resten av landet, kan man väl säga), möjligheterna är ju oändliga! Kycklingfärs är otroligt trevligt och lätt att jobba med och gör lite tyngre kryddor som t ex vissa örter lättare och fluffigare i känslan än om de kombineras med rött kött.
/ 1 pkt kycklingfärs (400g) / en halv rödlök / en klyfta vitlök alt två vitlöksstrån / ca 1 dl hackade soltorkade tomater i olja / ett gäng champinjoner / en skvätt ostronsås / en liten kruka basilika / 1-1,5 dl grädde / lite vatten / en näve oliver /

Fräs skivad svamp, lök och vitlöksstrån i smör. Fortsätt genom att fräsa ned kycklingfärs och när den börjar bli färdig, hackade soltorkade tomater. Slå på en skvätt vatten, när det bubblat ned tillsätter du ostronsås, grädde och oliver samt nyhackade örter. Låt stå på nån minut eller två.

Servera med haricot vertes eller sugarsnaps - eller varför inte som jag, med gröna tomater?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Javisst är det lätt att snöa in på en viss sorts kött, jag har snöat in på nötfärs just nu men det beror kanske mest på att jag har hela frysen full :-)

    SvaraRadera
  2. Fin kyckling är verkligen bra mat ur många aspekter - tyvärr blir det sällan hemma hos oss då hustrun har en något annorlunda allergi - kan inte äta fågelkött.... :(

    SvaraRadera
  3. Hej Mikaela,
    Som du märkte så blev det ingen cykling i går. Ska försöka dra ner på träningstimmarna den här veckan. Men nästa onsdag?
    Ska du på Nike Conv. i helgen?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har också helt snöat in på kyckling! Det är ju så lätt att pochera om man inte marinerar och kör in i ugnen eller strimlar i gryta eller ännu godare kycklingburgare på färs, sorry jag är lite hungrig! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. @Martina: det blir lite så, man lär ju känna en råvara och får nya idéer medans man lagar tycker jag!

    @Silver: oj, det var udda, hörs inte talas om särskilt ofta. Finns ju så mycket annat trevligt dock, tur det! :)

    @Åsa: jag dök inte heller upp du, jobbet kallade tyvärr. och, pga flyttpackning och allt som upptar hela mitt universum nu så blev det inget konvent heller. men, såg bilderna idag och det verkar som att ni haft en helt grym helg!

    @Kristin: tusen sätt att jag göra det mums på, visst är det grymt!

    SvaraRadera