torsdag 14 januari 2010

Råvaror

Mer än gottegris så är jag en liten nötgris. Köper alla upptänkliga varianter, helst ekologiska även om det svider i plånkan. Jag beställde nu för första gången nötter och frön från en raw food-affär (i detta fall nystartade Råvarubutiken som drivs av Vilda och Erik, två entusiaster som snart slår upp dörrarna för Österlens första raw food-café!), och snacka om att det lönade sig! Jag har verkligen aldrig varit med om finare kvalitet på grejjerna, blir chockad över jämförelsen med det jag brukar köpa. Inget bittert, beskt eller härsket. Tipset till er alla blir idag att testa att lägga lite mer pengar, köpa råkostkvalle och känna skillnaden.

Så nu har jag den bästa skrivbordsblandningen av dem alla, här på lilla kontoret. Behöver jag ens säga att det är hit arbetskamrater vandrar när de behöver en pick me up på eftermiddagen?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Åh bara den där fantastiskt avskalat enkla och vackra påsen får ju en att bli lite lycklig i själen. Jag gjorde själv ett avstamp förra veckan och bestämde mig för att börja köpa så mycket ekologiska frukter och grönsaker som möjligt. Har inte köpt alls mycket ekologiskt innan pga priset men nu tänker jag att det är dags och jag börjar där. Så småningom hoppas jag det kan bli nötter också :)

    SvaraRadera
  2. Måste i väg och köpa lite nötter! Blev tok sugen nu när jag är här och läser. Jag älskar också frön och nötter.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, tack för tipset. Kul med nya butiker med fräscht sortiment.

    Måste fråga dig en fråga om linfrön. Jag har ett recept på raw foodkex som jag skall göra och där står att det skall både vara linfrön och gyllene linfrön i. Vad är skillnaden? Försöker hitta på resentas hemsida men hittar inget om gyllene linfrön. Hoppas att du har tid att svara.

    /nina

    SvaraRadera
  4. Det såg ju helt sjukt gott ut! :)

    SvaraRadera
  5. @Susanna: jag håller med, det var underbart att få en försändelse med sånt, åsså det lilla hjärtat på etiketten! ger liksom en gammeldags grosshandlarkänsla. Dessutom satt ett fint gammalt bokmärke med glitter klistrat på kartongen, och i den lång konfetti i form av hjärtan. Sånt gillar vi!

    @Åsa: sjukt bra mat, helt oförstörd liksom. Kram och trevlig helg på dig också!

    @Nina: gyllene linfrön har efter mina tidigare efterforskningar inga extra bra näringsvärden jämfört med bruna, men de är ju mycket snyggare och gör man kex, müsli och sånt så är det finare att använda. Råkostarna får gärna rätta mig om jag har fel, såklart! Jag vet att Renée Voltaire har sånna i sitt sortiment, det finns även i Råvarubutiken som jag skrivit om här, men inte i risentas, saltås (osv) sortiment i vanlig butik, vad jag sett iaf.

    @Miranda: fantastiskt fina grejjer, och i blandningen har jag också minifikon som är ett helt fantastiskt gott snacks!

    SvaraRadera
  6. tack för tipset, det ska testas. jag har varit på yogayama en gång men då blev det sobanudlar. går du dit ofta? :)

    jag håller med om att råvarubutiken är bra och så är ju priserna så bra :)

    du får ha en bra helg! kramar

    ps. risenta har gyllene linfrön, men jag vet int eom de är billigare än på råvarubutiken :)

    SvaraRadera
  7. Toppen! Vilket bra tips! En skrivbordsblandning är precis vad man behlver och då ska det vara fräscha grejer!

    SvaraRadera
  8. @Molly: aha, det har jag inte sett att de har, strålande! jag har redan lagt min andra beställning från Råvarubutiken, för att fylla på nöt och agaveförrådet!

    @Lotta: snacka om att man är glad för att man ansträngt sig lite när eftermiddagen kommer och man inte hunnit med bra lunch, eller skall dra iväg på träning och behöver rboosta lite!

    SvaraRadera