söndag 3 januari 2010

Laddar inför det nya livet


Startskott idag. Nu börjar karusellen av lägenhetsvisningar och budgivningar. Fam Mars skall flytta från Göteborg och ge Stockholm en helhjärtad chans. Vi bestämde oss i julas, efter ett par år av veckopendling och olika typer av jobb som varit långt hemifrån. Idag sker första visningen, känns så spännande! Jag laddar järnet med vitaminchock:

Power-up smoothie
/ en näve frysta svarta vinbär / en msk nyponskalspulver / 2 dl mezeyoghurt / en slatt agavesirap alt honung / 0,5 dl cashewnötter som legat i blöt ett par timmar /

Mixa, häll upp och njut om morgonen. Frestas inte att använda vaniljyoghurt eller liknande, det är lite ovant med sura smaker som bär och yoghurt ger i sin naturella form, men man vänjer sig snart och blir rikeligen belönad. När man minskar ned sockerhalten i maten - och sötar med naturliga sötningsmedel som inte är raffinerade - så känner man vad saker faktiskt smakar. Det ligger något fint och trevligt i den tanken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. Åh va spännande med lägenhetsletning. Vart vill ni bo? Det finns ju så många olika områden. Vi bodde 5 år i birkastan, det kan varmt rekomenderas, det är ett underbart område men söder är inte illa det heller.

    Låter som en good smoothie. Jag köpte nyponskalsmjöl igår till baguetter jag skall baka. Är det samma som du använder?

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Hos mej har även startskottet gått nu --> kampen mot sockret! Och att gå ner de sista kilona.

    SvaraRadera
  3. Vad kul och välkommen till Stockholm. Hoppas du hittar ett schysst boende i den här dyra staden =)

    SvaraRadera
  4. Spännande! Även om gbg är väldigt bra känns faktiskt sthlm lite lockande.. :)

    SvaraRadera
  5. Lämna Göteborg, nä, det går inte, tänk om, tänk rätt ;-)

    SvaraRadera
  6. Så spännande det låter :-). Inte som en annan som sitter fast härute på landet. Skojar bara, jag har nog lite på gång jag också. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  7. Lycka till med flytten, Mikaela. Och skulle du ångra dig kan du ju bara flytta tillbaka, det gjorde jag!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig blogg - jag komemr tillbaka!

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag har jättenyligen börjat blogga, men tänkte du kanske har lust att kika in någon gång. :) Har läst din blogg ett tag, underbar inspiration! :)

    SvaraRadera
  10. @Nina: det är säkert samma sorts mjöl, brukar finnas på hälsokosthykllan. Skall kolla in Birkastan, tack för tipset! Just nu sonderar vi grymt brett!

    @träningslyckan: samma här, nu är det tuff sockerdetox igen efter julen som stundar....

    @Trillian: tackar! Jag är ändå positivt förvånad över hur okej priser det finns om man letar lite, jag har fått en ännu värre nidbild uppmålad för mig i förväg.

    @Andrea & Martina: det är ju detta som är dilenmmat konstant, att hjärtat finns i Göteborg numer. men nu är vi inne på tredje året som veckopendlare, ingen av oss har under den tiden lyckats få jobb i Gbg och nu har vå båda två fast anst i Sthlm, blev nästan lite löjligt att behålla två lgh framöver också för sakens skull.

    @bitte: landet hamnar vi säkert på också i framtiden, verkar det som, knappast fy skam!

    @Anna B: det där har du ju helt rätt i, svårare än så är det inte. Lätt att man ser sina livsval som överdrivet dramatiska.

    @Exklusiv vardag: du är så varmt välkommen tillbaka så!

    @J: så kul att du också börjat, sjkall genast kolla in. Jättereroligt att du får inspiration av mig, kram!

    SvaraRadera
  11. Helt enkelt: Välkommen till Stockholm! :)

    SvaraRadera
  12. Åh så spännande!
    Jag instämmer till fullo med Anna B, det är bara att flytta tillbaka vid behov. Så tänkte vi när lasset gick till Lapplandsfjällen för 5 år sen.

    Hojta om du far längre norrut!

    ;-)

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  13. @kari: tackar, känns som att stan välkomnar med öppna famnen trots vår tidigare skepsis!

    @Fjällmor: helt givet, nån gång skall man ju bevista de norra markerna också!

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jättespännande dina smoothies och mycket trevlig blogg! Jag hoppas komma igång med bloggandet snart igen, har inte varit så sugen på smoothies nu på vintern...
    Jag tänkte tipsa om din blogg när jag kommer igång igen, om det är ok med dig =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera