måndag 25 januari 2010

Helgpyssel

Jag avslutade en fin helg med ett litet marinadexperiment. Under tiden som vi ätit de pannkaksberg jag drömt om sedan förra gången, sprungit runt och tittat på massa lägenheter, tvättat, läst vacker roman av Bodil Malmsten och vandrat längs med vattnet/isen till Nockeby, så har en hel ekologisk kyckling legat i marinad hemma i kylen.

Idén fick jag från Nigella som någon gång gjorde en marinad av kärnmjölk med vitlök och spiskummin. Jag mindes plötsligt hur gott kardemumma smakade i barndomens kycklinggryta där hemma i Hjo, och gjorde således såhär:

Marinad:
/ 2 dl gammeldags mjölk / 2 dl citrusjuice (i mitt fall mandarin) / ett par cm färsk ingefära / en kanelstång / 2-3 tsk mald kardemumma / zest från en limefrukt /

Blanda vätskan i en plastpåse, skiva skalad ingefära och lägg i, tillsätt kardemumma och limezest och lägg i kycklingen. Lägg kanelstången i dess innanmäte, och se till att hälla i lite marinad där också. Tillslut påsen ordentligt och knåda sedan runt marinaden en smula. Låt ligga i kylen i 12-24 timmar, vänd gärna på fågeln emellanåt så att det marineras någorlunda jämnt.

Till tillagning:
/ 2-2 msk nötmjöl / 2-3 torkade shiitakesvampar / salt&peppar / nån deciliter olivolja /

Lägg kycklingen i en ugnsform, och slå över marinaden. Lägg i den torkade svampen i bitar i formen. Strö peppar och flingsalt över fågelns övansida, strö över nötmjöl och ringla olivolja över kalaset innan det blir skjuts in i nedre delen av ugnen i en dryg timme (170-175 grader).Det nötmjöl jag använde här var av tigernötter, en ny produkt som jag testade när jag beställde andra råvaror från Råvarubutiken. Det har en lite sötaktig smak som säkert funkar urbra till bakning också!

I Project Runway-reklampauserna, öppnade jag och öste över lite marinad. resultatet blev sjukt saftigt och fullt av smak. Jag serverade med körsbärstomater som fått ligga jämte fågeln den sista kvarten i ugn, samt en vacker sallad med blodapelsin, avocado och groddar. En riktigt stark dressing med färsk vitlök balanserade upp det milda gräddiga köttet helt perfekt. Do try this att home, folks!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Det finns en award att hämta hos mig ;)

    SvaraRadera
  2. @jessica: oh, så trevligt! :)

    SvaraRadera
  3. Wow, vad jag kunde översätta via google ... det låter fabulous !!!!! Kan du komma hit och laga mat åt mig min älskling?

    SvaraRadera
  4. Tigernötter? Det måste jag testa. Lycka till i bostadsjakten!

    SvaraRadera
  5. Det där mååååste jag pröva! låter helt faboulus!!!
    Behöver bara en kyckling och lite annat..
    Men tror du att man behöver shitake? eller kan det funka med trattisar?

    SvaraRadera
  6. @April: yay, I love google translate! I'd cook for you any time, you know that, you just have to get your butt in gear and fly over here! :)

    @AnnaB: new to me också, innan jag beställde från råvarubutiken. Tror stenhårt på att anv dem i t ex cheescake för att ersätta en del digestive och ge sötma utan att man behöver så mycket socker. På kycklingen var det helt superbt, gav en grym yta!

    @Hana: det är så himla enkel mat eg, sköter sig själv för det mesta! Det går säkert lika bra med trattisar, torkad svamp har så mycket koncentrerad smak och kan göra hela skillnaden i en sås.

    SvaraRadera