torsdag 7 januari 2010

Istället för slasken

Jag var en hårsmån från att slänga ut räkskalen efter en trevlig plockmiddag i Göteborgshemmet senast jag var hemma. Insåg misstaget innan det var för sent och tack vare det har jag härlig fond i frysen- och har dessutom fått smak på mer! Att göra egen fond är busenkelt och så värt det. Du kan ha i diverse rester, små snuttar av rotsaker, morötter som sett bättre dagar, stjälkar från örter där du knipsat av toppen osv. Jag brukar inte krydda med starka grejjer som kan krocka med sådant jag senare vill låta vara dominant i kommande soppa, gryta eller sås. Mustiga basic-kryddor som hela pepparkorn och lagerblad är dock på sin plats.

/ huvuden från ett halvt kilo räkor / två morötter / rapsolja / skalet från en halv lime eller liten citron / två stjälkar bladpersilja / en lök / ett gäng pepparkorn / två lagerblad / en nypa salt / ca 1,5 l vatten / 1 dl vit vin /

Jag fräste grönsaker och räkskal i oljan, hällde sedan över vattnet, vinet och lade i kryddorna. Bubblade på medelvärme tills det reducerat ned ansenligt, kring en timme. Sila av skräpet och ta tillvara på de gyllene dropparna. Spara till kalla vinterkvällars matlagning genom att hälla upp i isbitsformar modell större och stoppa i frysen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Bra tips, att använda islådan, det hade jag aldrig tänkt på själv.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Den 20 januari kl 20.00 börjar ”Landet brunsås” i SVT2, ett program för dig som äter. Varför äter vi svenskar som vi gör? Programledarna Henrik Schyffert, Erik Haag och matskribenten Lotta Lundgren söker efter svaren i vår egen kulturhistoria, i omvärldens influenser och i trenderna som påverkar vad vi ställer fram på middagsbordet. Experter i programmet är Mats-Eric Nilsson och Richard Tellström.
    Om du vill titta på programmet i förväg mejla magdalena.lofstrom@svt.se så skickar jag dig en länk där du kan titta. Vänliga hälsningar Magdalena

    SvaraRadera
  3. Mmm, brukar ta tillvara på alla skalen från kräftskivan och koka bisque på dem. Billigt nöje :-)

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt i

    "Busenkelt och så värt det"

    Klockrent

    Egen fond är verkligen som att ha en skattkista att ösa ur. Min favorit..? Ren såklart.

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  5. @Fitnesscoachen: det är supersmidigt och finns på IKEA med flera olika storlekar på kuberna. Jag fryser in slattar av vin så också, i småkuber till såser och sådär! :)

    @AnnaB: strålande idé, synd bara att man så ofta inte är i skick att ta skalen tillvara just på kräftskivan... ;)

    @Fjällmor: kan tänka att du gör en fond som inte går av för hackor - måste få äta middag hos dig en vacker dag! :D

    SvaraRadera
  6. en skaldjursfond bör inte kokas med skalen i längre än ca 20 min då de kan släppa en väldigt bäsk smak, bara plocka ur skalen och fortsätta reducera. ett tips!

    SvaraRadera