måndag 11 oktober 2010

Till vägs ände

Helgen har till lika delar spenderats på Marie Laveau, Boulevardteaterns scen och kudden därhemma. Lätt hårddraget, men ändå. Lagom med hålligång, jag är nöjd på alla sätt.

Något jag är mindre nöjd över är dock matsituationen här hemma. Det har återigen blivit lite för mycket av det goda, inte helt omedvetet har jag glidit in i carb-träsket undan för undan, och nu börjar det kännas kring magen. Det fina med att ha gått ned så mycket som jag ändå gjort tidigare är att toleransnivån ändras. Den vikt jag har nu var jag asnöjd med under föregående viktnedgång, men nu känner jag skillnaden från ett halvår sedan och drar i nödbromsen. Jag har svårt att se att jag någonsin kommer bli stor igen på det vis som jag en gång varit.

Det blir lite striktare genomtänkt kost framöver (igen), sockersuget måste bort. Det kommer inte bli vackert, det lovar jag er, jag blir fasligt otrevlig att ha att göra med när jag tänder av. Trösten här är att min make kommer gå igenom exakt samma sak. Att vara strikt tillsammans med den man bor med gör hela skillnaden, det är till sådan oerhörd hjälp. Jag har knaprat på min sista majskolv på ett tag, och inför här på bloggen veckomatsedeln. En veckomatsedel för mig är inget att följa slaviskt, men sätter bra ramar, så att jag får koll på hur balansen mellan måltiderna blir och planerar i förväg för att undvika paniklösningar.Måndag: smörstekt fisk med kall romsås och ekomorötter till lunch, sallad med gröna bönor, nötter fetaost och tomat till middag
Tisdag: gårdagens fisk till lunch, middag på jobbet - det som bjuds minus kolhydratkomplementet
Onsdag: thaiköttbullar med syrliga grönsaker på Berns till lunch, trattisomelett med parmesan till middag
Torsdag: soppa på gröna ärtor till lunch, fläskkotlett med senapssås och gröna bönor till middag
Fredag: fläskkotletten från gårdagen i lunchlådan, gröna soppan i termos på vägen till kvällens gig i Gnesta
Lördag: avocado med räkor, kokt ägg, créme fraiche och citron
Söndag: långkok på högrev eller stek i lergryta med tomat och rotsaker

(Frukost varierar mellan ägg&bacon, min lowcarbgröt, kokta ägg med lite smör, ekoyoghurt med bär eller kesoplättar. På helgen blir frukost mer brunch, så där brukar jag bara laga middag.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Fin bild :-) Lycka till!! Skönt att du inte är ensam om det. Ni kan säkert peppar varandra :-)

    Jag har försökt gå ner i över ett år nu. Det började faktiskt röra på sig i våras men så gick jag upp igen under sommaren. Nu efter nästan tre månaders stenhård träning och mycket medveten kosthållning håller jag på att ge upp då inte en endaste mm i omfång försvunigt. Jag är sååå trött på mina enda två par byxor jag får på mig (har sisådär 6-7 st till i garderoben). De flesta t-shirts ligger där de ligger...

    sockersuget är värst - tror jag. Har förstått att jag har lika svårt att hålla mig ifrån ost och smör. LCHF är absolut inget för mig som vegetarian så efter "sockerbrytet" är det dags för smör/ost/och vinbrytet...

    SvaraRadera
  2. Missa inte det nya avsnittet på Christian och Emil lagar och ler!

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig i det där, har glidit ner i träsket lite och behöver komma upp igen. Planering är bra. Ska testa din lowcarbgröt till frukost imorgon!

    SvaraRadera
  4. @Åsa: aha, du upplever inte att sugen minskar när du äter mycket fullfeta mejeriproduketer? Jag upplever stor mättnad då, det funkar riktigt bra för just mig! Ägg då, eller du kanske utesluter det såsom kött?

    @Annica: gröten är verkligen toppen, särskilt som jag tröttnar på äggen emellanåt och vill ha lite tuggmotstånd!

    SvaraRadera
  5. @kanjagkandu: tack du, kan behöva lite pepp! ;)

    SvaraRadera