fredag 29 oktober 2010

Mat på ett tåg

I eftermiddag bär det av med tåg mot Mariefred och konferens på Gripsholms Slott. Jag har köpt mindre matlådor perfekta för mellanmål att få plats med i handväskan, och en av dem har jag nu fyllt med följande för att få dagen att funka. Rusa från hektiskt jobb till station utan att passera Pressbyrån om ni förstår vad jag menar.

/ 0,5 avocado i tärningar / 1 tärnad tomat / 0,5 dl ädelost (gärna Kornblomst eko!) i kuber / 1-2 msk granatäpplekärnor / 05-1 dl valnötskärnor / kallpressad olivolja / dash citronsaft /

Så lätt gör du en mättande sallad som håller ett bra tag i väskan, som är lowcarb och full med nyttiga fetter och antioxidanter. Kanske sånt som hållt mig frisk även denna gång när mannen varit sjuk som ett as här hemma, vad vet jag? Jag chansar på det i alla fall och fortsätter. Glöm inte gaffeln - puss!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Härligt-det ska jag komma ihåg när jag är på väg någonstans.

    SvaraRadera
  2. Beware, McDonalds! Konkurs hotar.

    SvaraRadera
  3. Eller se till att alltid ha en spork nerpackad i handväskan! =D

    SvaraRadera
  4. Attans vilken sallad, så många goda smaker i en låda, det kan ju bara bli gott. Just granatäpplekärnorna med ädelosten låter som en spännande kombination.

    SvaraRadera
  5. @Crimson-Anna: det finns små lunchlådor med flera olika fack också så man kan ha med sig små tillbehör på resan, det är toppen det!

    @Stefan: j, jag har då inte bidragit där på sistone. :)

    @Plommonet: bra där, jag borde följa ditt exempel! (eftersom jag mer än en gång nu stått i skolan utan bestick och en smarrig matlåda i micron)

    @Håkan&Anki + Sofie: det var verkligen det som gjorde det! Kornblomst är en favorit här hemma också, för den är eko och en så krämig och mild ädelost med lite syra i smaken.

    SvaraRadera
  6. receptet ska antecknas, låter übergott! i min värld kan ädelost och valnötter liksom aldrig gå fel.

    SvaraRadera
  7. @charlotta: nä, det är en klassisk kombo här för att stanna!

    @annika: den har börjat sprida sig och recensionerna är schyssta all over. testa! :)

    SvaraRadera