lördag 14 augusti 2010

I've struck gold!

Min blåbärslängtan har äntligen blivit besvarad! Nästan på dagen en månad efter min regndans för blåbär så har de börjat mogna här i Enskede. Inga mängder, och inga stora bär, men ändå. De är här, de är blåa och söta. Eight a day, keeps the doctor away, som det gamla talesättet heter. Jag plockade så många jag hann innan pissmyrorna helt hade ätit upp mina anklar i morse och åt en riktig favoritfrukost!

/ ca 1,5 dl turkisk yoghurt / 1 msk mjölk eller grädde / 1 krm naturellt vaniljpulver / 1 dl valnötter / 1 dl färska blåbär /

Rör ihop yoghurten med en skvätt mjölk eller grädde så att den blir lite smidigare. Smaksätt med vaniljpulvret (frön från vaniljstång tar du om det är en morning de luxe). Strö över grovhackade valnötter och de färska rensade bären. Bättre och enklare än så blir det inte!Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Mums med blåbär! Tänk en sådan lyx egentligen, bara att gå ut och ta för sig. Hur många tänker inte Det borde man göra, men gör inte, och kanske t o m snålar bort ekoalternativ för att det är 'för dyrt'. Plocka lokalväxande gratis blåbär, spar pengar och lägg dem på ekoalternativ, no?

    SvaraRadera
  2. åååh...

    mitt hjärta kvider av längt

    SvaraRadera
  3. Jag vet vad jag ska bjuda dig på när du kommer till Vadstena :-)

    SvaraRadera
  4. @eaniegreenie: ju mer jag ser mig omkring, destu mer ser jag som kan plockas, hallon, äpplen, slånbär, björnbär, örter och blommor. Mycket att vinna där!

    @Fjällmor: hoppas ni får en bättre blåbärssommar än vi stackare i tokholma!

    @bums: fett med hemmaplockade blåbär, hör jag! ;)

    SvaraRadera
  5. Jag är galen i de små blå bären. Hittade någon muterad monsterstor variant på DagLivs igår som ska vara svenska (?!?!)

    KRAM på dig!

    SvaraRadera