tisdag 26 oktober 2010

Feta biffar med salvia

Jag älskar att göra biffar av lammfärs. De blir så späda, lätta och lena i känslan. Sommarens lammbiffar var de där med rödbeta och vitlök, dessa tar nu stolt över stafettpinnen!/ 400g lammfärs, gärna eko / 1 ägg / salt&peppar / 2 dl hackad trattkantarell / 1 pkt fetaost / 5 soltorkade tomater i marinad / 2-3 msk av marinadgojset / 0,5 kruka färsk salvia / smör till stekning /

Vispa ägget lite snabbt i en bunke med trägaffel, tillsätt sedan färsen, Finhacka soltorkade tomater och trattisar, i med det också. Salt, peppar, nyhackade örter, marinadolja med gott gojs i (om det finns) och smula i fetaost. Du är redo för stekning. I mycket smör, forma till biffar eller järpar, se till att få en fin yta och lägg sedan över i en ugnsfast form. När alla biffar stekts sätter du in formen i ugnen kanske 15-20 min på 100-125°C, för att säkerställa att de är tillagade helt igenom.

Höstens godaste, jag lovar. Dessutom ypperlig matlådemat, då det mesta redan finns inne i lilla biffen, allt du behöver ha med dig är en fräsch sallad. Lite samma tanke som mina fullproppade tacobiffar från förra vintern, någon som minns?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Gillar inte köt men älskar färgen på skålen. ;)

    Hoppas att allt är bra med dig!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh du jag önskar dig gott lycka till på jik:en-tentan! (Jag gjorde den för två år sedan exakt & det var min första tenta på universitetet och juristlinjen & jag tyckte inte uppladdningen var lika rolig som du verka tycka!;-).

    JAG gjorde biffar i går också... mmm... blir nog rester i dag! ;-)

    /KRAM fr en juriststuderande på Sthlms! :)

    SvaraRadera
  3. @Åsa: visst är det helt din färg! :)

    @Anny: tack för pluggpeppen! Det är svårt att fokusera mot slutet här men det kommer nog gå bra, det har gått så bra resten av kursen. Det är till att manga gamla tentor i evighet, som vanligt... :)

    SvaraRadera
  4. Men det här är ju precis vad jag behöver!!!?!!
    En matblogg =)))
    Hur kunde du veta?! ;)
    Jag som har hamnat så långt ner man kan i tristess-vardags-mat-träsket ;)) eller vad man nu kan kalla det...

    Tack snälla för att du lämnade en hälsning hos mig så att jag hittade hit =)

    SvaraRadera
  5. @Mokkasin: varmt välkommen till matbloggosfären! :D

    SvaraRadera