torsdag 14 oktober 2010

Enbär och aktiebolag

Fördelen med att sitta inne en solig dag och plugga är det att man kan få infall om långlagning och faktiskt få ihop det till middag just samma dag. I vanliga fall krävs det lite koll på kvällen innan och sådär. Nu fick jag för mig att göra något flott av min stora bit benfri kotlett. Höstigt med rödvin, dijonsenap och enbär; in i ugnen i väntan på att kunskapen sjunker in och tar över mina celler.

4 portioner
/ Ca 700 g benfri kotlett i hel bit / 2 klyftor vitlök / 6 enbär / 1 msk dijonsenap / 1,5 dl rött vin / lite olivolja / salt&peppar /

Söätt ugnen på 125°. Lägg köttet i en ugnsfast form och skär skåror i köttet. Där i trycker du i enbär och skivad vitlök. Rör ut dijon i rödvinet och häll över det hela. salta, peppra och drizzla lite olja över. In i mitten av ugnen i ett par timmar, gärna med köttermometer så att du ser att det nått den kritiska gränsen på 70° (läs gärna här om innertemperatur vid olika tillagningstemperatur) innan du tar ut formen. Jag lät min kreation stå i ugnen i 3 timmar och lät det dessutom vila 1 timme innan servering.Servera med spenatblad och en krämig senapssås (typ spadet från ugnsformen om det blev något över med fräst schalottenlök och champinjoner i panna, skånsk senap och créme fraiché så är saken biff!).

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Jo men, det blev man ju minst sagt rätt sugen på att prova...

    SvaraRadera
  2. Civilrätt A hette det på min tid - associationsrätt - lycka till med plugget!

    SvaraRadera
  3. @Håkan&Anki: gör't, sjukt enkelt och ovanligt gott!

    @Silver: numer är assiciationsrätt en helt egen kurs, och civilrätt A handlar om familj- och arbetsrätt. Coming up, just efter den stundande JIK-tentan!

    SvaraRadera