fredag 22 oktober 2010

Lätt som en plätt

Jag skulle bloggat igår kväll igen, men hindrades av nedlagt internet här hemma. Jag var påväg att ställa frågan vad fan man gör när maten man älskar ser ut som skit? Det var innan jag kom hem idag och knäckte ett ägg till i smeten. Nu sitter jag här med helt perfekt gräddade små gyllene plättar, till skillnad mot gårdagens hög av klet (visserligen asgott men ändå inte riktigt matbordfähigt). Keso, zucchini och ägg ger struktur, ädelost edge i smaken, kantareller det lilla extra.3-4 portioner:
/ 1 liten burk keso / 3-4 ägg (beroende på storlek) / 2 msk dinkelmjöl / 2 msk créme fraiché / 0,5 gul zucchini / 1 dl hackade kantareller / 0,5-1 dl smulad blå- eller grönmödelost / salt&peppar /

Vispa upp äggen med mjölet. Rör i créme fraiché tills du har en jämn smet. I med grovriven zucchini, keso (med så lite vidhängande vätska som möjligt), hackad kantarell och mögelost. Salta och peppra och stek gyllene i smör på hög värme. Det är grymt gott! Antal portioner beror på om plättarna är del av en brunch eller om det är huvuddelen av lunchen.

Servera gärna med tomater, avocado, fräst kyckling, hackad rödlök, räkor, broccoli, you name it! Byt osten mot feta eller chévre, krydda med örter eller använd smaksatt keso. Och ta helg, för guds skull!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Låter gottit!! Synd man inte käkar LCHF längre då hehe ; ) De får bli en rå variant kanske ; ) Jag kom på att jag inte meddelat att ja bytt namn på min blogg, hette rawfoodi innan, men nu heter jag emmasrawfood! Just so you know..... Ha det gött.

    SvaraRadera
  2. Åh, det här känner jag igen mig i! Jag vill göra ett FINT inlägg med overnight oats, med en tjusig bild så att folk blir lockade att pröva... men jag diskuterade med en kompis för ett tag sen och vi konstaterade att "Det ser ju ut som bajs." Sen tyckte jag att "..fast på ett BRA sätt!" och då bröt hon ihop av skratt. Nej, det ÄR svårt när ens älsklingmat inte gör sig bra på bild!

    SvaraRadera
  3. Smarrigt värre. Gillar zucciniplättar men har aldrig provat med ädelost. Ska absolut prova!

    Jag blev grymt avis på din oval emaljerade gjutjärnsgryta i blank svart färg, den skulle passa här hemma utan tvekan. Ska nog önska mig i julklapp. Borde nog önska mig fler kastruller... känns som jag borde förnya kastrullskåpet.

    Appropå ädelost och broccolisoppa, en favorit hemma hos oss är "nigellas broccolisoppa". Riktigt mumsig, används som festmat hos oss :-)!

    By the way, kul att du fortsätter att kika in hos mig ven om jag är superdålig på att kommentera... jag ska bättra mig, för jag uppskattar verkligen dina besök och avtryck!

    Take care!
    / Bondjäntan

    SvaraRadera
  4. Hej Mikkan!

    Jag gav mig på ett försök till bristfällig förklaring kring rosa bandet/cancer-industri-kontroversen över hos mig. Jag är långt ifrån tillräckligt påläst som du nog märker, men jag tror du förstår ett par av invändningarna iaf.

    Kanske skulle jag bjudit in till en ordentlig diskussion trots allt. Trodde knappt att någon läste min blogg längre efter den kassa uppdateringsfrekvensen på sistone.. =)

    Oavsett tänker jag att det inte är fel att uppmärksamma cancer, vilket ju görs ordentligt i det rosas tecken, och varför då inte försöka få in lite råkost i ekvationen?

    SvaraRadera
  5. @bondjäntan: oh, nigellas broccolisoppa, har du postat receptet nån gång? den kvinnan kan laga mat, hon! Kul att du tittade in - jag är också usel på att kommentera, det blir en gång på tio...

    @eanie: tack, jag såg svaret och uppskattade verkligen insatsen! Att själv bjuda in till debatt kan bli jobbigt och tungt, om alla kommer ditt dig sen och lastar av bagaget liksom. Så, jag tyckte det var bra såhär istället ändå! :)

    SvaraRadera