onsdag 1 juli 2009

Torsk på torsk


Jag kunde inte motstå igår heller. Så bra pris, så fina filéer, så god smak. Min mycket goda vän Björn var påväg hem till mig på middag. Jag svängde förbi affären och handlade fisk igen. Denna gång blev det en betydligt mer pimpad torsk än föregående middag. Jag fräste shiitake i smör och med en knivsudd ekohonung, smörslungade späda spenatblad, gjorde en salsa på avocado, knipplök, tomat och lime, kryddade det hela med lite färsk dragon och lät gästen ta för sig av min goda aioli. Det var en fest! Efteråt halvlåg vi i soffan, helt matta av upplevelsen. Tog igen oss så att vi ändå orkade med färska hallon, jordgubbar och skalade hampafrön med kvarg från Järna. Och en liten djävel från espressobryggaren därtill.

Björn skulle dra vidare ut på lantliga äventyr i sommarhettan med bil, så det blev inget vin. Tur var väl det, blir nog lite sådant ikväll på afterwork med tjejjerna på jobbet. Kom ihåg något jag läste på Mias blogg helt nyss och släppte ned en skiva färsk ingefära i bubbelvatten. Kommer lätt bli en favorit.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar