söndag 12 juli 2009

Drömmar om den goda koppen


Jag älskar kaffe. Varje dag behöver jag kaffe för att må bra, så blir det när man vänjer sin kropp vid livsmedel som stimulerar, men jag behöver inte mycket alls. En kopp riktigt starkt kaffe på förmiddagen, det är allt jag behöver. Ju finare och bättre kaffe, desto mindre behöver jag. När vi bara hade bryggkaffe på jobbet så kunde jag hälla i mig ett gäng koppar, men nu när vi har en espressomaskin som är helautomatisk och maler bönorna själv så räcker en dubbel espresso. Detta är inget man behöver ha dåligt samvete för i alla fall, skönt! I sansade mängder så är kaffe nyttigt, det är antioxidant och kan göra träningen mer effektiv.

Hemma i Göteborg så har jag kört perkolator i många år, men när den small i helgen så började vi kika på häftigare doningar. Det är en stor marknad och de flesta recensioner jag fann på nätet är gjorda av andra konsumenter, så det fanns inte mycket att gå på. Till slut fastnade jag dock för en fabrikör som heter Saeco, och som enkom sysslar med kaffemakande (vilket i sig är förtroendeingivande). Jag har gjort slag i saken och beställt deras Saeco Odea Giro Orange, känns grymt spännande att sitta här hemma och vänta på vardagslyxen som är påväg in i mitt kök.*

* Jag har dock beställt från en sån där mellanhandsleverantör som har sådär bra rykte av alla diskussioner på nätet att döma. Så, det kan bli lite av en irriterande följetång, kanske dyker apparaten aldrig upp. I'll keep you posted.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det ser spännande ut! Själva kör vi med en bistrokanna och Gevalia bistrokaffe, det är gott. Jag måste ha två koppar till frukost, men sen är det bara te hela dagen och kvällen..

    SvaraRadera
  2. Samma här, te resten av dagen. Kaffe efter lunch gör mig illamående, tror det blir för mycket koffein i kroppen, så även om jag mentalt blir sugen på en kaffefika så har jag nu lärt mig att tänka om och ta fram tekoppen istället.

    SvaraRadera