torsdag 30 juli 2009

Intervall I-V

Jag är sannerligen tillbaka både i bloggosfär och i Göteborg, fantastiskt trevligt. Många bra inlägg gjorda sen man kikade runt senast.

Ösregn här på plats från det att vi anlände i princip till tidig kväll. Med känslan av en begynnande förkylning i kroppen har jag suttit här och tjurat. Över huvudvärk, över ösregn, över träningsopepp och samma känsla av prestationsångest just därför.

När uppehållet till slut kändes stabilt kring 20-snåret och huvudvärken släppt så drog jag ändå ut. Träningsmundering på, rosa gångstavarna i högsta hugg och galna vovven vid min sida. Snabb stavgång från Gärdsås ned till Kviberg var planen, men när en bra uppförsbacke dök upp så tänkte jag vaffan, den här stavlöpningsgrejjen och lusten att pröva på löpning måste ju börja nån gång. Skit samma att jag inte har några vettiga skor eller att alla kläder kändes korviga och förstora.

Jag sprang absolut inte långt eller länge, 5 st intervaller på strax över en minut under de 30 sista minuterna av promenaden, men jag försökte under tiden hitta ett bra stavlöpningssteg, hålla samma tempo hela tiden och jobba bra med stavarna under tiden. Lite lurigt att få till, man glider lätt in att springa med en bakåtkick istället för det spänststeg som man skall eftersträva när man "elge-hufsar" som det verkar kallas. Här är en youtube-video av längdåkaren Mathias Fredriksson med tips på barmarksträning. Helt rudis att spela in nåt i sån blåst egentligen, men om man ser bortom packeteringen finns lite matnyttigt att hämta.

Det kändes i alla fall kul som fan att vara ute. Härlig vind i träden, Mir som kilade runt som en galning, känslan av att komma igång en seg kväll, övervinna sina egna tråkiga tankar!

Måste skaffa mig hyfsade skor och någon form av tidtagning som funkar smidigt när man har stavar fastspända på händerna. Det kommer, det finns måånga som har koll och kan vara till hjälp. Just nu tänker jag inte så mycket på prylar och teknik. Pepp!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar