söndag 21 februari 2010

Mat med guldkant: gurkmeja och kanel

Liket lever! Min lilla serie om mat med guldkant - dvs mat som har en extra fin näringsförmån utöver dess goda smak och vackra yttre - börjar komma igång igen så sakteliga.

Det har nog inte undgått någon att många av de nya livsmedel som poppat upp i våra hälsokostbutiker de senaste åren är dyra som skam. Inget konstigt med ett högt kilopris ibland på livsmedel där man inte konsumerar så mycket åt gången. Ta vanligt butikssaffran t ex, det är ju otroligt dyrt, men vem som helst har ändå råd med det lilla kuvert som behövs för att göra maten gyllene och väldoftande. De livsmedel som kallas superfoods används dock oftast inte lika sparsamt som saffran, men är ju heller inte bulkmat direkt.

Så, även om priset per dos inte alltid blir så högt som det verkar när man handlar spirulina, vetegräs, gojibär, camu camu el dyl, så kan man dock fråga sig om det finns några super foods som är mer överkomliga i pris, något som är mer tillgängligt för den snittmässige konsumenten kanske. Och svaret är ja, gott nog så finns detta också! Jag kommer här berätta om två av dessa råvaror.

Först ut är gurkmeja. Du kan handla det i torkad form, som på bilden här. Många tycker att det antingen inte smakar något alls, alternativt att det smakar gammelt mög, medans färsk gurkmeja är destu ovanligare i genomsnittssvenskens kök - sorgligt nog, eftersom det smakar destu mer!

Guldkanten ligger just i den guldgula färgen: gurkmeja är otroligt antioxidant, och innehåller ett fetenyttigt ämne som heter curcumin/turmeric. Jag har läst mig till att det är cancerhämmande och dessutom tas upp bättre tillsammans med svartpeppar, så krydda på, i marinaden t ex - och varför inte drick det i form av ett kryddigt te?

Kanel är jag van att använda sedan jag var liten för den ljuvliga smakens skull. För ett tag sedan skrev N-Gruppen om kanelens hälsoeffekter och de är allt annat än få! I kinesisk medicin är kanel en prominent ingrediens, och ny forskning visar att det verkligen gör underverk i kroppen. Doseringen skall man vara lite försiktig med, då det kan överdoseras. Läser ibland på kostforum att när folk får nys om att det är blocksockersänkande och således bra för diabetiker eller för att motverka sötsug i största allmänhet, så pangar de i sig två-tre rågade matskedar om dagen, och det är inte så bra för koppen. I mindre doser är det dock otroligt gott i curryrätter, i efterrättssammanhang, eller varför inte testa mina kanelfrön som är fina snacks?
Fredrik Ölmqvist har förresten tidigare bloggat om andra superfoods som de allra flesta av oss har råd med, ta er en kik!

Tidigare artiklar i serien om mat med guldkant: Hampa, Bipollen , Spirulina och Rå kakao.

7 kommentarer:

  1. Detta var nyheter för mig om gurkmeja. Vi använder det ganska mycket, mest precis som du skriver för färgens skull. Efter att ha läst inlägget du länkade till skall jag på jakt efter färsk gurkmeja.

    Hoppas du haft en härlig helg.

    /Nina

    SvaraRadera
  2. Såg föresten dina kanelfrön, de såg jättegoda ut. Jag testa dina bovetecrunch för några veckor sedan och det blev fantastiskt gott med kardemumma och vanilj. ÄR det okej att jag lägger ut ett inlägg om det hos mig och länkar till dig?

    Mitt nästa projekt är att torka kikärtor med vanilj, lite olja och kardemumma. Sedan tänkte jag också göra solroskärnor med någon stark krydda att ha tex till sallader eller dyl.

    /Nina

    SvaraRadera
  3. Blev fetpepp på färsk gurkmeja av att läsa detta!

    SvaraRadera
  4. @Nina: kul att du gjorde bovetecrunchen, bara kul om du skriver det och delger din version av receptet såklart! :) grodda och torka kikärtor vore spännande att se om det funkar, skriv gärna om det!

    @Axel: pepp away, fram för mer färg i matlagningen!

    SvaraRadera
  5. Hej i kylan
    Gurkmeja har flera + bla cortisonverkan utan biverkningar Själv tar jag en skvätt av ett uppkok på Gurkmeja och Ingefära (en tesked av varje per dl vatten)före varje måltid Vanligt är att man ger hästar av detta vid sjukdom för hästar botar man men mäniskor medicinerar man
    Gurkmeja kan man köpa i storköksförp på Citygross

    SvaraRadera
  6. Jag är "Gurkemjjoman" och har det i (nästan) allt. Gärna blandat med curry.:-) Trevlig sida du har!

    SvaraRadera
  7. mkt bra inlägg (som alla andra du skriver).

    oj, 2-3 msk kanel, undrar om de mår bra då :s själv hade jag en kanelperiod som resulterade i förhöjda levervärden :/

    du får ha en bra dag! :) // Molly

    SvaraRadera