måndag 7 september 2009

Mat med guldkant: spirulina

En gång i tiden fanns ett trevligt juice- och smoothieställe på Göteborgs central. Vid vad som blev mitt sista besök där så beställde jag en smoothie med spirulina i. Flickan bakom disken upplyste mig: "Vet du att forskning visat en eventuell länk mellan MS och spirulina?". "Nej...". "Vill du fortfarade ha din spirulinasmoothie?". "Nej...".

Det blev ingen spirulina då, och jag har dröjt alla dessa år, tills nu. Jag plockade upp intresset igen, började läsa på lite och såg att larmet kring spirulina verkar ha blåst över. Livsmedelsverket har inte funnit något knas med spirulina, och nu finns det t o m i juice från Brämhults in your average store. Rent spirulinapulver kan du handla på Blueberry lifestyle, från Renée Voltaire, diverse raw food-affärer på nätet och säkerligen i de flesta välsorterade hälsokostaffärer.

Det grymma med spirulinapulver är att det innehåller över 50% protein (i torrvikt) - fullvärdigt sådant! Önskar jag hade vetat detta när jag var vegetarian, fullvärdigt vegetabiliskt protein finns inte i så många former att man kan gödsla med det, direkt. Det är därtill ett utmärkt tillskott av andra vitaminer och mineraler, som krom, järn, magnesium och B12 (det verkar dock som att våra kroppar har begränsad förmåga att ta upp B-vitaminen från alger, skall läsa mer om detta!).

En fantastiskt bra antioxidantkälla och det grymmaste: gott om omega 3-fettsyror. Samma fettsyror som finns i fet fisk hittar du i spirulina. Vissa av dem kan fisken inte tillverka själv - de kommer faktiskt ifrån att de själva har alger i sin kost!

Jag blandar spirulinapulver i juice, som en del av återhämtning efter träning framförallt. Det funkar superbra med apelsin- och morotsjuice, och doseringen är på en höft 1-2 rågade teskedar till 1,5 dl juice. Som jag visat tidigare här på bloggen så funkar det mycket bra även i matlagningen.

Tidigare inlägg i mat med guldkant-serien: Bipollen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Åh, du gör mitt liv så mycket enklare! :) Jag stog i hlegen och höll i en påse från Voltaire, men kunde inte riktigt bestämma mig om det var värt att köpa eller inte. Nu vet jag. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken säljare hon bakom disken...

    Juicen med spirulina från Brämhults har funnits i flera år. Att använda spirulina som proteinkälla känns jävligt dyrt. Jag googlar lite och hittar spirulina för 200kr/100g. Samtidigt som man kan köpa bra protein för 100kr/750g.

    Att det sedan innehåller en massa vitaminer och mineraler och antioxidanter må vara. Fortfarande lite dyrt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. @Lotta: kul grej att prova tycker jag, nyttigt till tusen och ger maten spännande färg! :)

    @rosenblom: exakt min reaktion, blev mer än lovigt förvånad över oviljan att sälja, blir det varje gång jag stöter på sånt där ute i butiker. Kanske inte är eldsjälar man möter ute i handeln direkt. ;) Detta var dock riktigt många år sedan, så spirulina har helt riktigtvarit på tapeten ett bra tag nu.

    Som jag ser det så är det en del av ett många bäckar små-tänk jag har, många olika källor till antioxidanter, gröna grönsaker, till mineraler eller som vegetarian då: protein. Inte vettigt att ha som basföda såklart, det blir galet, men en pusselbit. Om man alltid dricker juice till frukosten t ex så tycker jag att en toppengrej är att ha 1-2 skedar spirulina i för att höjja hela måltidens näringsinnehåll.

    SvaraRadera
  4. Det är gott att ha spirulinapulver i snacks-bollar, t.ex. på valnötter, russin, dadlar, kakao och spirulina som rullas i kokos. Jättegoda energitillskott!

    SvaraRadera