torsdag 27 augusti 2009

Mat med guldkant: bipollen

En ny liten serie artiklar här på bloggen kallar jag Mat med guldkant. Min tanke är att kickstarta inför hösten med nya spännande ingredienser som vidgar mina vyer och hjälper upp hälsan. Det talas ofta om raw food, super foods och functional foods, men transportsträckan är ofta lång för många människor till att faktiskt försöka sig på den typen av tillskott i kosten. Hur använder man alla nya hajpade frön, bär och pulver i sin vardagliga kost, och vad tillför de egentligen?Först ut i serien är bipollen. Jag har nyligen fått hem mitt livs första laddning från Rolfseruds Biprodukter efter en smula tvekan. Kom i kontakt med det i och med Fredrik Ölmqvists blogg, han skriver ofta om super foods och anti-inflammatorisk mat. Det finns påstådda hälsoeffekter med bipollen, såsom att det är bra mot PMS, prostatabesvär, leverproblem, fria radikalers påverkan. Om så är fallet, är det väl en bonus, men det kan man inte riktigt veta och jag kommer nog aldrig kunna tillskriva framgång med träning eller snabbt tillfrisknande från sjukdom till ett enskilt livsmedel. En omöjlighet med tanke på hur mycket som ständigt påverkar ens hälsa, tokmånga variabler.

Dock, jag fann den underbara matbloggen Smakverkstan på nätet, och där fanns en inspirerande artikel om bipollen som verkligen talade till mig. Pollen är ju de små fina korn som bina samlar in när de hälsar på i varje enskild blomma. Hårt arbete ligger bakom produkten, och i en påse pollen ligger egentligen tusen och åter tusen soliga sommarängar. Smakverkstan skrev att: Öppna en blomsteräng på burk och strö över frukostyoghurten, och jag kände att ja, det vill jag verkligen göra! Vilken häftig grej!

Så, nu strör jag det över filen och njuter av färgen och smaken tillsammans med bär och nötter. Sedan att det är otroligt näringsrikt tackar jag ju inte nej till, innehåller fyra gånger så mycket E-vitamin som en genomsnittlig nöt och sanslösa mängder aminosyra (protein alltså, 100g innehåller lika mycket som 1,5 kg nötkött eller 7 ägg). Inte så konstigt egentligen, det är ju tänkt att mata larverna med som skall bli stora och starka på rekordtid.

Det sägs att det är vanligt att idrottsmän pimpar maten med bipollen och att NASA:s austronauter fått sådant tillskott i kosten, myter i bloggosfären som ju givetvis kan vara sanna, men vad vet jag? Jag personligen har tagit det till mitt hjärta för de vajjande blomsterängarnas skull.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. ja att strö en blomsteräng över filmjölken låter ju väldigt lockande...särskilt när man får mängder av protein på köpet. men jag antar att det kostar en del, eller? och vad kan man använda det till mer, förutom tillsammans med kanelen på filen?

    SvaraRadera
  2. Vad intressant. Men smakar det då starkt av honung? (jag har lite svårt med honungssmaken) Om man som jag äter mängder med naturell yoghurt till frukost, känns detta som ett väldigt bra upp-piffnings alternativ!

    SvaraRadera
  3. @Therese: ja du, det funkar i smoothies, och jag har blivit tipsad om att det är fint i dresing till sallad, med honung och senap t ex!

    @Snorkfröken: det smakar faktiskt inte alls av honung, mer jordigt, nötigt. Du kan få ett sample om du vill, jag kan skicka lite! :)

    SvaraRadera
  4. @Therese: glömde ju svara på frågan om kostnad: jag betalade 75:- för 200g, och eftersom man kanske äter 2 tsk på en dag max så räcker det ju ett bra tag! :)

    SvaraRadera
  5. Aha... spännande att det inte smakar honung. Jag kanske ska våga mig på att beställa en förpackning; för man måste handla via nätet eller vet du var man kan köpa?

    SvaraRadera
  6. Men, nu vill jag ju också äta bipollen! Min pappa har ju bikupor, synd att man inte kan plocka direkt därifrån ;)

    Nej, jag har samma problem! Gav mig ut på svampjakt här för nått år sedan, men det gav mer myggbett än svamp om jag säger så.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ha lite bipollen på gröten på morgonen. Bara lite grann, det piffar upp och sätter lite prägel på smaken.

    SvaraRadera
  8. 1.5 kg nötkött blir kring 300 g protein, medan 7 ägg innehåller ca 50 g, så här är det någon som slarvat lite med matten. För att inte tala om att 100 g bipollen enligt källan borde innehåll uppåt 300 g, alltså 300%, protein!? :P Spännande...

    SvaraRadera