onsdag 24 februari 2010

Saliga äro de som väntar

Som jag har väntat på den dag då Kafkaf åter skall öppna. På grund av bygget utanför NK så stängde de ned sin lilla fina kaffevagn, där jag har för vana att dagligen fylla på mina koffeindepåer. Jag har jobbat på att hitta alternativa vanor. Espresso på whiteroom tills dess att även de stängde. Då blev det en omväg i t-banesystemet till annat kaffehus, men jag tröttnade snabbt på att gå långt för en kopp som ändå inte gör mig särskilt nöjd.

Nu lättar dimman äntligen, lilla kaffevagnen har åter slagit upp portarna och jag får min dags enda kopp kaffe precis så bra som jag förtjänar. Oh happy day!

Kafkaf rostar sitt eget kaffe, bakar ljuvliga små muffins (choklad, hasselnötter och bittermandelmassa, t ex!). Jag älskar mina småställen som det här, som är allt annat än Stureplansfläsh. Gott hantverk och passion, mer än så behöver jag inte för att bli nöjd. Möjligen en bit hembakt biscotti on the house.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Sånt där gillar jag!! Var ligger den där vagnen? Jag ska ju passande nog till sthlm i helgen :)

    SvaraRadera
  2. @Andrea: Besök dem gärna! Vagnen ligger just utanför NK, lite ned mot kungsan från deras huvudentré sett. Sen finns en vagn också vid klarabergsviadukten, där hennes man står om dagarna! Sånt tagteam! :)

    SvaraRadera
  3. Hej från kaffelådan!
    "Mata" surdegen 6-8 timmar innan du ska använda den. Nämnde jag att du ska ha surdegen i rumstemperatur efter du har "matat" den. Tänk på att den växer, ta en större bunke. Blanda 1 del vatten och en del vetemjöl. Ta ca 2 dl mjöl och då förstås 2 dl ljummet vatten. Om den blir tunn, ta mer mjöl osv. Jag har märkt att bäst resultat blir om du får en tjocklek som våffelsmet...lite tockare än pannkakssmet:-). Plasta in. Ställ tillbaka surdegen i kylen efter användning så kan du ta fram den när du vill baka. Lycka till!!
    Eva

    SvaraRadera