tisdag 27 oktober 2009

Bumsbollen 2.0

Bumsbollen har spridit sig som en löpeld i min bekantskapskrets. Kollegorna tar en om de vågar efter lunchen, min kära Theresa återhämtar sig bums efter löppassen, PT Lovisa gör sina själv hemma och ljuva Sara kontemplerade boll framför bulle på kanelbullens dag häromveckan. Därtill har herr Bums själv vidareutvecklat konceptet, och jag vill väl inte vara sämre själv.

I mixern:

/ 6 urkärnade färska dadlar / 5 torkade aprikoser / en näve naturella paranötter / en näve dito cashewnötter / en msk honung / två msk råa kakaonibs / en näve mandelmjöl* / redigt med kanel /

Jag rullade till bollar i lagom bite size och istället för att toppa i choklad, så rullade jag dem igenom en hög med skalade hampafrön. Vackert, gott och enkelt.

* Har hittills bara hittats på Lidl, av alla ställen.

Kan i sammanhangen puffa för att Ultraschmultra-Fredrika kickat igång en kul raw food-blogg. Läs, inspireras av andra typer av livsstilar - och kanske antar du själv hennes råa utmaning? Om du är nyfiken på raw food och skälen till att äta råkost så finns matnyttig information även här hos Kiviks Lilla Råa!

4 kommentarer:

  1. Jag rullar mina i en blandnign av skalade hampafrön och riven kokos. Här är mitt recept så somd et har utvecklat sig.

    En näve mandel
    En halv näve råa kakaobönor
    6-8 färska dadlar
    2-3 matskeda rå kakao
    En matsked kokosolja (och eventuellt lite rapsolja om det behövs)
    Rulla dem i en blandning av riven kokos och skalade hampafrön...

    Mmmm....

    SvaraRadera
  2. Och jag som hade tänkt att göra en ny laddning ikväll men nu blev jag alldeles för trött... Tur att du lovat skämma bort mig i morgon efter "rundturen i gymmet" :o)

    SvaraRadera
  3. @Barregren: ah, back to basics, choklad all the way ser jag. Smask!

    @Lovisa: så fort vi promenerat en sväng i jumpapjux borta på Hötorget så lovar jag dig en boll eller tre! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Mikkan!
    Den lät riktigt, riktgt god. Borde göra en laddning och ha på jobbet för att ta till när godissuget sätter in. Stort tack för tipset!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera