torsdag 17 mars 2011

Snällfrukost

Jag är just nu vansinnigt inspirerad av bloggen My New Roots. Så otroligt mycket bra och vacker vegetarisk mat på ett ställe borde vara olagligt. Jag känner att jag behöver lite nya frukostvanor, hitta på något nytt, och hittade påpassligt nog detta recept. Konceptet är enkelt: en förkokt grötbas på quinoa och hel hirs + mjölk/yoghurt, nötter och frukt efter behag. Carbs med bra GI därtill. Jag försöker äta kolhydrater mest på morgonen, medelmycket under dagen och sen i princip inget på kvällen. Det känns bra ur energisynpunkt: man fyller på med glukos på morgonen, tankar lite till när man är ute i livet och skall prestera, och skippar att fylla på med onödig energi inför kvällens lugn och nattsömnen. Jag tyckte att just det här receptet lät fantastiskt, milt och mjukt mot sinne och mage. Perfekt för glutenmagar också! Såhär gjorde jag:

Grundrecept, 3-4 portioner:
/ 1 dl hirs / 0,5 dl quinoa / 4 dl vatten / 0,5 vaniljstång / 1 bit hel kanel / zest från 1 (blod)apelsin/

Skölj quinoan i en sil. Koka upp hirs i en kastrull, häll direkt av vattnet. Lägg ihop quionoan och hirsen, häll på 4 dl vatten, låt koka upp. Tillsätt vaniljstång (bara splittad och ilagd direkt) och kanelstång. Låt koka på medelvärme i 15 minuter. Ta av från plattan, vattnet borde vara nästan borta. Riv över zesten, blanda och låt dra i en halvtimme. Nu är din bas klar!

Jag testade lite olika upplägg, presenterar två för att ge en bild av hur det kan funka. Konceptet är definitivt här för att stanna hos mig, ojojoj så bra!

Första morgonen:
/ 1-1,5 dl av hirsblandningen / 0,5 dl mjölk / 0,5-1 tsk honung / 0,5 dl naturell ekoyoghurt / 1-2 dl färsk frukt (melon och gul kiwi) / 1 msk skalade hampafrön /

Värm hirsblandningen lätt med mjölk och honung. Tag av från plattan, rör i yoghurt, hampafrön och toppa med frukten!
Andra morgonen:

/ 1-1,5 dl av hirsblandningen / 0,75 dl mjölk / 1 tsk pecannötsmör / 1 msk hampafrön /ev 1 tsk agave / 0,5-1 dl fruktpuré (i mitt fall min rawsylt på jordgubbar, kolla in här) / 0,5 dl valnötter / 0,5 banan /

Värm hirsblandningen med mjölk och ev agave. Låt bubbla ihop nån minut. Tag av från värmen, rör i nötsmör (det luktar pecanpaj i hela kåken!) och hampafrön, bryt över valnötter, skiva över lite banan och toppa ev med bär, fruktpuré eller liknande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det lät jättegott det! och nyttigt! Måste kika på den där bloggen. K.

    SvaraRadera
  3. Låter som ett intressant alternativ till mina dagliga grötfrukostar!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar bloggen My New Roots. Jag har längre funderat på om jag ska byta ut min trygga vanliga havregrynsgröt mot quinoa och jag känner att det kankse är dax...

    SvaraRadera