onsdag 30 mars 2011

2 x lamm

Ack, lamm, en av stjärnorna i köket hemmavid. Jag har just fått korn på ett ställe söder som söder som säljer kött från Island, frigående och av magnifikt bra kvalitet. Kolla gärna in det vid tillfälle, finns vid Kärrtorps centrum (Superfoodbutiken). Jag köpte både kotletter och färs senast och bjuder här på två olika sätt att servera lamm på. Samma kryddor på ett ungefär, klassiska lammkamrater som rosmarin, citron och vitlök, men i helt olika format!Första tipset är en fräsch sås perfekt till stekta lammkotletter och rostade rotsaker i ugn.

4-5 portioner:
/ 1 rågad tsk honung / zest från 1 citron / 1 näve finhackad rosmarin / 1 näve finhackad bladpersilja / 2 pressade klyftor vitlök / salt&peppar / 2,5 dl turkisk yoghurt, ca /

Rör ihop allt förutom salt, peppar och yoghurt i en bunke, tills dess att honungen mjukat upp sig fint. Blanda i yoghurt, smaka av med lite salt och peppar och låt stå för att dra - gärna ett par timmar innan servering.

Tips! Snitta fettsvålen på ett valfritt ställe på kotletterna så svänger de sig inte sådär fult när du steker dem!

Mitt andra bästa är lammfärsbiffar. Jag har många i frysen och plockar smidigt fram ett par när det är dax för att skaka fram en matlåda i panik 10 min innan bussen går (jag vet att ni alla känner till just den typen av matlåda...). Här har jag serverat med lite hel dinkel, edamame, haricot vertes, avocado och smulad feta i massor.

Ca 35 järpar:

/ 500-600g lammfärs / 2 msk solrosfrön / 2 msk grynblanding / 1 ägg / 1 pressad klyfta vitlök / 1 näve blandade hackade örter, här rosmarin och bladpersilja / 1 msk grädde / 2 små morötter, grovrivna / salt&peppar /

Mixa solrosfrön och grynblandning (vilka gryn som helst går bra, jag gillar bäst den blandning av flera sädeslag man kan köpa i butik). Blanda med ett knäckt ägg och låt svälla en stund innan du drar i färsen. Riv i morötter, hacka örter och krydda med dem, och även med vitlök (ta två klyftor om de inte är så stora). Späd en uns med lite grädde och smaka av med salt och peppar. Tänk på att det ofta går åt mer än man tror på den fronten, färs "sväljer" mycket, så smaka gärna av.

Forma till avlånga järpar, biffar eller bollar, lägg ut på bakplåtspapper och grädda i ugn ca 20-30 min i 225°C. Frys in eller njut direkt. Stek ev innan servering för en fin yta (det går alldeles utmärkt att skippa det, de blir helt färdiglagade i ugnen redan).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Mamma och jag var på Orienthuset förra helgen och där hade de (förutom kryddor, bönor och linser och andra skojiga saker i överflöd) en köttavdelning. Billigare än på måmnga andra ställen och vi köpte med oss ruskigt goda lammkotletter hem till kvällen. Dessutom hade de frysta edamame i påse, utan bönskidan! Det har jag letat efter jättelänge! Orienthuset är definitivt värt ett besök om du ska på helgbesök i Gbg. :)

    SvaraRadera
  2. @plommonet: men sweet, har inte ens hört talas om det tidigare!

    @annelie: deliscious, testa!

    SvaraRadera
  3. Hei - jeg blir sulten av å se de flotte bildene og lese dine spennende oppskrifter. Det betyr at det er en matblogg som fungerer som den skal !?! :-)
    Beste hilsen fra Superkokken i Norge

    SvaraRadera