fredag 11 mars 2011

Jag sjunger offentligrättens lov!

Nu är jag färdigtentad och ett steg närmre mitt mål. Det gick svinbra - bara 3 år kvar nu till examen!

Jag firar med Quesadillas. Har aldrig gjort det innan, än mindre läst ett recept men såg det serveras på ett fik häromveckan och allvarligt - hur svårt kan det vara? Två olika varianter här som jag vill dela med mig av, varje är motsvarande en normal portion, men sånt här kan man ju göra med olika fyllning och servera slices av för mer av en buffékänsla.Spenatquesadillas:
/ 2 stora tortillabröd / ca 150g fryst bladspenat / 1-2 dl hackad svamp / 0,5 lök / smör till stekning / salt&peppar / spiskummin / fetaost /

Fräs lök, spenat och svamp i lite smör. Krydda med mortlad spiskummin, lite salt och peppar. Lägg mer smör i pannan, lägg i ett tortillabröd, smula över lite feta, lägg på all spenatfyllning, smula i mer feta och på med tortillabröd nr två. Stek en stund, vänd sedan lite smidigt på det hela (jag kör dubbla pannor, lägger panna nr 2 (som jag smörat en smula) över panna 1, vänd om snabbt och stek andra sidan.

Fajitaquesadillas:
/ 2 stora tortillabröd / fajita kryddmix / 1 pkt kycklingfärs / smör till stekning / hackad paprika / riven cheddar, gréve eller liknande /

Fräs färs med kryddmix och hackad paprika. Montera och stek enligt beskrivning ovan.

Servera gärna med liten tomatsalsa eller en sallad på avocado, rödlök och tomat!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag fick ett smart tips på taffel.se, att helt sonika vika tortillan dubbel innan du lägger den i pannan. Enklare att vända och du kan steka två på en gång :)

    SvaraRadera
  2. Iiiiih! Måste testa, TexMexgalen som jag är. Och grattis till tentan!

    SvaraRadera
  3. Jag har varit en usel bloggläsare om bloggkommentator i flera månader. Men, jag har inte helt tappat greppet!
    Jag älskar quesadillas. Detta låter väldigt gott.Men kryddmix...nej, jag kör spiskummin, söt och stark paprika, lite kanel och massor med vitlök ;-).

    SvaraRadera
  4. @crimson anna: riktigt bra tips faktiskt, hade aldrig kommit på det även om det ju är en simpel idé. Det enkla är det genialiska!

    @axel: ja, du skulle gilla't, texmexi som du är!

    @annika: det är bra att nån kommer in med kvaliteten här, klart det är bättre med den egna blandningen i långa loppet!

    SvaraRadera