måndag 14 mars 2011

Böntrix i veckans sallad

Hej måndag! Hej sallad! Idag bjuder jag på något som jag inte gjort på år: jag har blötlagt och kokat bönor själv! Det är faktiskt inte särskilt svårt men kräver att man kan sina trix, det är lätt att koka sönder och jag hatar när de spricker. Det är nog därför jag inte ägnat mig åt detta på ett tag, misslyckas ständigt. LCHF:andet har nog gjort sitt till också. Nu är det mer av nån GI/low carb-variant som gäller, och då känns bönor som en bra grej.

Här har jag valt borlottibönor, blötlagda i ca 15 timmar. Kokta i dubbla mängden vatten såhär: koka upp bönor och vatten, dra ned värmen och låt bubbla i ca 30-40 min med lite salt och ett lagerblad tills dess att bönorna är mjuka. När du är nöjd med konsistensen - och här kommer trixet! - låt dem ligga kvar i kokvattnet typ en kvart innan du häller av det. Nu när jag lärt mig detta, så kommer det bli mer hemmakokade bönor och kikärtor i mitt kök! Jag marinerade dem dessutom, i en stor hög hackade örter (bladpersilja och oregano), en pressad klyfta vitlök, lite honung. lite salt, lite citronsaft och masa olivolja. Mjam!

Dina bönkokarskills kan du nyttja till din ädla salladskonst denna vecka!Hacka tomater, paprika, rödlök och blanda i ordentligt med ruccula. Till detta blir en stor skopa av de marinerade borlottibönorna riktigt gott, toppat med valnötter, olivolja och en lagrad balsamicovinäger. Servera med tunnt knäckebröd och gorgonzola. Bon apetit!Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Ahhhrgh, tomat och marinerade bönor så gott! De får helt klart akompanjera den överblivna söndagskyckling till middag i kväll.
    Torkade vita bondbönor är för närvarande min favorit. Skalet spricker. Men vill man så är det lätt att ta av skalet och bara njuta av de fett goda smöriga och nötiga smakerna!

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Bra tips för nyblivna bönätare-ha lite fänkål i vattnet eller drick fänkålste till. Det hjälper magen att hantera bönorna.

    SvaraRadera
  3. Mums, så god sallad! Marinerade bönor, speciellt tillsammans med rödlök och tomat, är ju bara så gott!

    SvaraRadera
  4. Systern påstår att en tryckkokare är perfekt till bönkok, men jag är lite tveksam, det finns helt enkelt inte plats i köket!

    Marinerade bönor är mums, men oftast blir det färdigköpta.

    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera