torsdag 3 mars 2011

Raw cupcakes

Som utlovat kommer idag ett kallt recept. Debatten fortsätter här, jag kommer ta mig tid att svara utförligt på alla tankar snart snart. Men nu till de världsligare tingen: jag skall komma igång med träningen igen efter förkylning och operationskonvalecens här, och behöver ha små energipaket med mig att käka i omklädningsrummet. Ofta skall jag direkt till föreläsning eller jobb, och det är lätt att näringen som kroppen behöver direkt efter träningen kommer i både andra och tredje hand. För att maxa det arbete man just lagt in gäller det att ta hand om kroppen även efteråt!

Jag är medveten om att de flesta ingredienserna här inte är sånt som man har hemma om man inte redan är lite inne på superfoods, smoodisar, holistisk mat osv. Men, tänk på konceptet i ett större perspektiv och testa hemma med olika nötter, torkade frukter och kryddor som känns bra och tillgängligt för dig!I mixern:
/ 20 paranötter / 0,75 dl kokosflingor / 1 dl hampaprotein* / 0,5 dl pumpakärnor / 100g acaipuré alt tinade blåbär / 5 urkärnade dadlar / 0,5 tsk mald kanel /

Ta på öronpropparna och kör paranötter i mixern. Tillsätt pumpakärnor och kokos efter en liten stund, till sist hampaproteinet. Du har nu som ett halvfint mjöl. Mixa nu med dadlarna, och tillsätt sist den mer blöta acaipurén/blåbären. krydda med mald kanel och kör tills du har en smet som inte är überkletig. Om det behövs, tillsätt lite mer hampaprotein.

Lägg smeten i en vanlig sprits och gör små kakor i formar. Dofta gärna över lite ytterligare kanel. Håller i kylen i minst en vecka - i frysen i månader. Ett tips är att frysa och ta med till gymmet direkt från frysen. Medan du tränar tinar den helt lagom mycket i omklädningsrummet!

* Ett absolut måste för dig som tränar och är vegetarian, eller bara vill äta bra whole foods!

Ps. Tips på fler råa bollar/kakor av detta slag finner du hos fina Torsk på lax.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. åh, gott! Och visst är det så att man kan göra raw-godis på nötter och typ russin. Behöver inte vara mer avancerat än så.

    Ps. Tack :)

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter med godis. Ska jag verkligen testa. Kul att se att man inte är ensam som använder öronproppar när man mixar nötter. Brukar själv använde propparna när jag kör elvisp och dammsugare också. Så skönt att kunna dämpa ljudnivån lite.

    SvaraRadera
  3. Oh, perfekt! Jag har lovat gymmet att ta med en fredag till efter tabata-cyklingen vid lunchtid. Tänker göra ngt raw istället för att baka kakor eller bullar. Har bara hela hampafrön (skalade) men nu har jag ju gått och blivit med mixer igen så här blandas det grejer mest varje dag :) Har dessutom tänkt på dig och planerat att leta i din blogg i helgen för tips och idéer :)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. @torsk på lax: exakt så. har man lite kokos i, kanske kanel, vanilj eller kardemumma så kommer man långt!

    Ps. så välförtjänt, du är ju typ bäst .:)

    @anna: om man skall vara rädd om sin kropp inifrån med vad man stoppar i sig, så bör man ju också se till att man har hörseln i behåll livet ut tänker jag. :)

    @åsa: oj, tabatacykling, låter ball! Hela hampafrön blir hur bra som helst, kör länge i mixern bara så att det blir som ett mjöl!

    SvaraRadera