onsdag 23 mars 2011

Festrest

Nu gjorde jag det. Jag lade saké i maten. Undrar själv hur smart jag egentligen är - jag har aldrig smakat på saké, men vi hade en öppnad flaska hemma efter en fest jag aldrig bevistade och jag öppnade, sniffade och tänkte att hur taskigt kan det bli?

Det var en idé värd sin vikt i guld, visade det sig. Mitt tips till dig idag är världens enklaste marinad, 2 delar saké, 1 del japansk soya. Jag lät mina fläskkarréskivor ligga ett par fina timmar däri.

Stek i smör tillsammans med rikligt med svamp, gör en sås direkt i pannan genom att tillsätta nån dl av marinaden ytterligare när köttet är klart, top up med fullfet grädde och du är hemma. Jag serverade med en frisk sallad på gurka, vårlök och mango med citron och sesamolja. Mat så god att man vill gifta sig med den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Later ju underbart!! Hade garna sett en bild pa karrén att blivit frestad av... :)

    SvaraRadera
  2. Men kära tid! Låter så gott! och saké är ju så gott! Sukiyaki och därtill små koppar ljummen saké att dricka MÅSTE du göra! Jag ska testa din marinad. Ja det ska jag.

    Bra blogg! Här ska inspireras!
    Frida

    SvaraRadera
  3. Testa att tillsätta lika mängder mirin (sött risvin) till din marinad av soja och sake nästa gång så får du en klassisk japansk smak.

    Susanne

    SvaraRadera
  4. @Hanna: it got away! ;)

    @FaB: spännande! Har inte riktigt blivit invigd i sakens hemliga värld, tror jag skall ta chansen och testa guidad av kännare nästa gång jag har råd att bevista Hasseludden Yasuragi!

    @Japan till bords: åh, finfrämmat, man tackar! :) Tusen tack för tipset, jag har ju faktiskt fin mirin och japansk soya hemma!

    SvaraRadera