måndag 21 februari 2011

Giv oss vår dagliga sallat

Nu ni, nu är jag PÅ. Jag har en bra idé som jag tror kan sitta helt rätt i era magar och matlådor. Jag är sjukt inne på sallader och grönsaker, äter en sallad om dagen i de flesta fall. Alla kan göra en sallad, men för att det skall kunna fylla skorna av en varmrätt så krävs ett stort mått av fantasi och fingerspitzgefühl för att kunna variera rätten och skapa fina smakkombinationer om och om igen.

Jag tänker att jag ett gäng veckor framöver skall kicka igång varje måndag meden ny flott sallad! Tanken är inte att jag skall ge er recept som skall följas till punkt och pricka utan visa några av mina favoriter (visserligen rätt mycket made up as I go along, men ändå) och få igång kanske nya idéer för era egna gröna middagar. Alla recepten kan göras raw och vegetariska/veganska om de inte är det här på bloggen, det är ju det tjusiga med salladsmakandet.

Jag har olika typer av grönsaker hemma i kylen, fina proteiner som edamame och räkor i frysen, alltid nån god ost som mozzarella, olika nötter, oljor, citrus och späda blad. Om jag rostar grönsaker i ugn gör jag alltid lite extra för att kunna ha i salladen dagen efter. Sådana här råvaror kan varieras i det oändliga! Igår gjorde jag någon form av sallad som påminde lite om en caesar. Jag gjorde som så många gånger förr:En bas på gröna råa grönsaker (romansallad, sugar snap peas, gurka och salladslök)......till det frästa ugnsrostade palsternackor från middagen igår och ett par finstrimlade baconskivor (optional, såklart)......och en udda sås som gjorde det hela till något extra som grädde på moset. Såhär gör du:

Värm 2 dl apelsinjuice på svag värme, det skall bara bli ljumt. Rör i 2 msk ljus misopasta och 2 msk tahini. Good gravy, testa själv, jag älskade det!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Spännande! Jag är just nu inne på kul tillbehörssallader. Igår gjorde jag en på olja, balsamico och rostade sesamfrön.

    Säg förövrigt aldrig "det finns nog sallad" till vegetarianer. Inget är så svårt som en god vegetarisk sallad. De godaste är de som görs av veganer.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer sitta klistrad vid skärmen.
    Här ska länkas!

    SvaraRadera
  3. jag kan tänka mig att det här är jättegott. ska spara receptet till lite varmare dagar :)
    du får ha en bra vecka! kram

    SvaraRadera
  4. @crimsonanna: mm, rostade sesamfrön! Min favvoolja just nu är just sesamolja med rostad smak, svårt att slita sig!

    Och det där med att "slänga till" en vegetarian sallad är så störigt, jag har ju själv veggat i många år och d blir man smärtsamt medveten om att det ofta är isbergssallad, gurka och tomat som menas. Sallad är en ädel konst, min mission är att visa det!

    @fjällmor: du är underbar, som vanligt! :)

    @molly: ja, testa såsen/dressingen, den är riktigt fin!

    SvaraRadera