måndag 4 april 2011

The sallad that got away

Som ni alla märkte så kom aldrig måndagssalladen som utlovat föregående måndag. jag nöjer mig med att konstatera att så kan det vara ibland. Denna är worth waiting for, helt klart. jag fortsätter att göra ljumna sallader allra helst, dvs en del av ingredienserna är varma. Ibland känner jag att jag vill ha/behöver det för att få en matigare känsla. Svårt att förklara. Oavsett, detta blev riktigt trevligt. Ingredienserna i dressingen är inte stapelvara hos alla, men en riktigt god investering. Jag gillar framförallt sesamolja, sagolikt gott i dressingar och ringlat över wokgrönsakerna. Skaffa, nu!Strimla en endive (favorit, lite av en acquired taste, men ge den gärna en chans, allt den vill är att älska dig!) med små salladslökar, paprika och sugarsnaps/sockerärtor. Woka redigt med broccoli och skivad svamp, gärna med lite soya och/eller ostronsås. Blanda runt lite lätt.Blanda en lätt dressing på lika delar mirin och sesamolja, ca 1,5 msk vardera till en portion. Ringla över och njut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

15 kommentarer:

  1. Gissar att du har fullt upp, men du är saknad i matbloggosfären. :)

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. ...jag saknar dig också! Hoppas att du har det finfint!

    SvaraRadera
  3. @alla: gulliga ni är, tack! Vi får se till semestern, då blir livet lite lugnare och finare! :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har semester snart för jag saknar dina inlägg. Hoppas pluggandet går fint! Kram.

    SvaraRadera
  5. Har gjort Gaspasho med avokado flera gånger. Är så god.
    Tack för det receptet

    SvaraRadera
  6. Jag är en stor fan av både endiver, sesamolja och ljumna sallader. Detta är helt klart nått för mig!

    SvaraRadera
  7. Saknar dig och din mat!

    Varma fjällhälsningar

    SvaraRadera
  8. Jag saknar också din blogg. Ger alltid så bra inspiration:-)
    Mvh M

    SvaraRadera
  9. Hoppas allt är bra med dig, Mikkan!

    SvaraRadera
  10. Ser gott ut! :-) Har du aldrig testat att skiva vitkål och koka i grädde, med lite salt och peppar. Det är en höjdare och passar jättebra till t ex kött i stället för potatis, pasta eller ris. Dessutom är det barnsligt enkelt.

    SvaraRadera
  11. Åh va jag saknar din blogg. Kom tillbaka!

    SvaraRadera
  12. Hittade dig som månadens kund hos råvarubutiken men här var det inte bloggat på många månader :(

    SvaraRadera
  13. Äh - jag lägger väl min julhälsning här trots att det varit tyst: God jul fina Mikkan!

    SvaraRadera
  14. Jag hittade hit från ravarubutikens artikel om månadens kund, fin blogg!

    SvaraRadera
  15. Ser riktigt läckert ut. Härlig och färgsprakande blogg:)

    SvaraRadera