lördag 29 augusti 2009

Frölunda är kräftans vändkrets

Gå direkt till receptet.
Hembjudna igår till familjen Hageus. Småbarnsföräldrar som båda lyckat behålla punkaren i sig under alla dessa år, Peter spelar med i vårt band och har ett eget grymt postpunkband, hand fru Sofia gör tjejklassikern och transplanterar till vardags in saker i folk på Sahlgrenska. Just igår kväll festade de loss på havskräftor från Gôtet och snaps med oss.

Mitt uppdrag inför tillställningen var att göra en västerbottenpaj och en trevlig dessert. Det spöregnade såpass hårt att regnet föll horisontellt, jag mös inomhus och bakade så det stod härliga till. Low carbers, titta bort nu, don't try this at home! ;)


* * *
Västerbottenpaj a la Mikkan

Deg: 3 dl grovt mjöl (graham eller dinkel) + 110-120 g smör + 3 msk kallt vatten + en nypa salt

/ Blanda ingredienserna i mixer, låt vila i kylen i 30 min, ställ väl uttryckt i formen in lika lång tid i frysen, förgrädda 10 minuter i 200° mitt i ugnen /

Fyllning: ett par nävar svamp + en röd chilifrukt + en lök + tsk honung + 3 dl västerbottenost + en näve späda spenatblad + 3 ägg + 2-3 dl grädde

/ Fräs svamp och lök med chili, krydda med salt, peppar och en klatt honung, lägg fyllningen i det förgräddade skalet, varva med riven ost och spenatbladen. Blanda äggstanningen av ägg och 2 dl av grädden, häll över äggstanningen över pajen, toppa med en extra dl grädde och grädda i ca 30 min i 200° i ugnens nedre del /

* * *

Min inspiration till pajen var helt klart Pyttes grymma kräftkalaskreation. Skall göra den till fullo någon gång. När jag har parmaskinka hemma samtidigt som jag har allt det där andra. En på miljonen, men ändå. Just till kräftorna tycker jag att man skall ha västerbottenost i pajen framför parmesan.

Desserten hann jag inte ens börja fnula på förrän jag såg Jamie Oliver på TV. Han gjorde den läckraste chokladpaj man kan tänka sig där i rutan, med extra allt. Som tur var hade jag hans första kokbok i mina gömmor. Ett pajskal med ljuv sötma från florsocker, en fyllning som får sin smak av 8 matskedar fin kakao och 150g mörk choklad, med både socker, flera ägg, sirap och creme fraiche - ja, ni förstår att det blev succé?

Av respekt för receptmakaren och den kära upphovsrätten (även om jag förstått att recept egentligen inte är skyddade, så gillar jag idén att det är gott att sprida andras idéer, men mindre gott att sprida exakta replikor av deras produkt för vinden) så skriver jag inte ut receptet här, men jag kan verkligen rekommendera er att köpa boken (Den nakna kocken, 2005) om ni inte redan har den. Många bra basicrecept på risotto, foccaccia, röror, såser; mycket mat som absolut ingår i ett kök som vill lyfta nosen från falukorv och snabbmakaroner.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Var ute förra söndagen med båt och släkt och frossade i kräftor, krabbor och räkor - de är så goda nu så det är en ren fröjd att äta dem! (mer än vanligt alltså. ;P)

    Ska även tillägga ett grattis till dig som var inomhus under tiden det horisontella regnet föll. Själv var jag utomhus. :P (I fem minuter bara, men det räckte.) Hur kan det komma så mycket vatten på samma gång?!

    SvaraRadera
  2. @Fummelfot: åh, grymt! Räkorna är ju grymma, särskilt färska, men har under sommaren tickat uppemot 300 pix kilot, så jag har legat lågt och drömt om dem i lönndom.

    Regnet tog verkligen episka proportioner igår, helt otroligt! Vilken upplevelse det måste ha varit att vara ute i det, haha!

    SvaraRadera
  3. @Mib: oh yes, it was! Sista dagarna av semester, måste ju ändå firas. :)

    SvaraRadera