tisdag 17 mars 2009

Debattera för att nå framsteg i kunskap och vetenskap, tack!

Fettdebatten fortsätter! På Newsmill får professor Rosengren mothugg. Jag hoppas verkligen på en seriös debatt om fettets farlighet, jag själv är mycket nyfikenpå vad som kan framkomma. Vi "vanliga" medborgare som inte studerat medicin osv är ju beroende av mer inom området utbildade personers åsikter och tolkningar för att själva kunna förstå våra kroppar och funktioner.

Själv så har jag ju nyss slutat vara rädd för att få i mig fett, och märkt att jag är kolhydratkänslig, men det ligger sannerligen i mitt och allas intresse att den vetenskapliga debatten förs på ett seriöst och öppet vis, så att jag själv kan fatta kloka beslut om mitt liv och min hälsa.

Det är inte farligt att debattera och vädra, och tonen måste inte vara som om ett vi och dom finns, ett läger som vill människors väl (LCHF, man ser tonen en del, som Fat Lies också bloggat mkt bra om) och ett som vill motsatsen (alla andra som förordar en låg/moderat fettkonsumtion).

Just vad det gäller kost och fett/kolhydrater, så uttrycker sig alla så otroligt tvärsäkert. Det slår mig att många ju utgår ifrån vad som funkat för dem, vilket är en okej grund för utsagor om den egna kroppen. Men, jag vill gärna att det som blir till allmäna kostråd skall vara noggrant utforskat och att sakkunnighet skall ha ett stort utrymme i diskussionen. Vetenskapssamhället upplöses ju inte inför just denna fråga, och både "sidor" borde se att det finns för lite forskning på området.

Det stora problemet med koststudier är ju den mänskliga faktorn. Människor håller sig inte till dieter, personer som säger sig ha misslyckats med Vikväktarna eller LCHF kan lika gärna ha "unnat sig" några avsteg, och plötsligt blir resultaten otillförlitliga. Många saker påverkar oss människor i våra liv.

De som är så tvärsäkra på att vi blir feta av fett: varför är det naturliga fettet det givet farliga när vi under 1900-talet allt mer börjat äta diverse raffinerade och konstgjorda livsmedel. Varför kan det inte lika gärna vara det vita rostbrödet smöret ligger på som är problemet? Smörgåsmargaringer som Milda stoltserar i sin reklam med oljor från majs och solros som om det vore något nyttigt, vad säger att det inte är alla dåliga smörgåsmargariner som givit oss ohälsa, eller de skitsaker som godis och chips vi ätit efter att ha drivit uppsuget med lite fett och pasta på lunchtallriken?

Och, de som är så tvärsäkra på att kolhydrater är världens ondska: varför skulle det vara mindre naturligt att äta stärkelse eller fibrer i naturlig form, såsom baljväxter och potatis? Vad gör det mindre naturligt än smör och kött? Olika kost kan funka olika för oss som individer. Vår metabolism ändras allt eftersom vi växer upp och blir äldre, kvinnor och män lägger på sig olika mycket fett osv, det finns många saker som pekar på att en generallösning aldrig finns för hela världens befolkning.

Jag tror inte att hela världens problem med övervikt skulle utplånas om alla gick över till LCHF, men vår hälsa och välmående skulle öka om vi gick tillbaka i utvecklingen, om vi fimpade light, raffinerade spannmålsprodukter, om vi slutade trycka i oss mängder av klimatosmart frukt och åt säsongsbetonat från grönsaksdisken istlälet. Det finns myckert att göra för både människans kommande hälsa, och jordens fortsatta levnad, och pajkastningen som uppstår då och då gynnar ingen.

Läs gärna vetenskapsjournalisten Karin Bojs om kolhydratsnål kost mot fetma och diabetes och lite senare om bantningsbranchens fanatism.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Om du anar hur lycklig jag blir av att läsa lite vettiga tankar från någon som inte verkar gå efter mantrat "JAG HAR RÄTT! BINGO BINGO!" utan som har hajat det här med att vi är individer och allt kan inte funka för alla. Det tackar jag för. :)

    SvaraRadera
  2. @Fummelfot: härligt att mitt budskap uppfattas som jag önskar. Så många inom LCHF-rörelsen beter sig illa och kategoriskt på nätet, no doubt, så till den milda grad att jag hellre pratar om low carb än LCHF (trots att tjafset inte kommer från kosten i sig såklart).

    SvaraRadera