tisdag 1 juni 2010

Minnen från huset och från sommaren

Jag fortsätter yra om sommar, utomhusmat, ljuva fester med rosé. Det känns som att världen är mitt ostron. I vardagen smyger sig barndomens sommardagar på, jag gör många vackra sallader, och jag minns med skräckblandad förtjusning hur min mamma en gång började odla squash hemma i landet. Det var en skörd som aldrig upphörde, kan jag bara berätta. Oh my god, vi åt squash tills dess att det växte små gröna knortar ur öronen. Vi rev ned i kakor, i bröd, gjorde ratatouille till förbannelse, trugade ned bitar i pyttipannan och vi fyllde dem med allehanda röror och gratinerade i ugn. Nu har åren gått och jag börjar bli mottaglig för allt det där igen. Det är riktigt gott faktiskt, jag hittade en stor bullig zuccini som jag fyllde och njöt enligt nedan. (om du inte hittar nån stor så ta två mindre istället)

2 portioner:
/ 500g färs / 2 gula knipplökar / 2 dl blandad svamp / 1 msk fond / en slatt rödvin / 0,5-1 burk tomater / smör / vatten / 1-2 zuccini / 1 dl riven stark ost / salt&peppar / 50-100 g gorgonzola-mascarpone-mix /

Fräs hackad lök och svamp i bitar (jag hade både skogschampinjoner, ostronskivling och shiitake hemma!) i smör. Tillade färsen när allt blivit mjukt och fint, kryddade med lite fond och rödvinsresten, tillsatte tomatkross*, lite extra vatten och smakade av med salt och peppar. Såsen blir riktigt god om den går bubbla en bra stund på rätt låg värme.

Under tiden sätter du ugnen på 200 grader, splittar zuccinin och gröper ut innanmätet (spara det till en gryta eller soppa!). Bred en krämig ädelost i botten, jag hade den där ljuvliga varianten hemma där gorgonzola är varvad med mascarpone. Lägg i rikligt med färssås, strö lite riven ost över, dra några varv med pepparkvarnen och gratinera i ca 15 minuter, tills dess att "bakelserna" fått fin färg. Servera med en krispig grönsallad, gärna frisé, med avocadon och småtomater.

* Jag använder helst hela konserverade tomater som jag klipper sönder direkt i burken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag har undrat över det där ganska länge med hela konserverade tomater jämfört med krossade - vad är grejen att använda hela om man ändå har sönder dem i matlagningen?

    Men squash i ugn - oh ja! Och härliga sommarsallader... jag hade en till kvällsmat igår (http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com/2010/05/kvalls-hitte-pa-sallad.html) som var en höjdare!

    SvaraRadera
  2. Hallå Mikkan! Vill bara tala om att jag är tillbaka, efter ett långt velande utan direkta beslut. Men nu kom det! ;)
    Kram från Helena (a friendly anatomy)

    SvaraRadera
  3. @Plommonet: de säger att hela konserverade tomater är av bättre kvalitet än krossade, så jag kör på det, utifall att det är sant. ;)

    @Helena: fasen vad kul, välkommen tillbaka till bloggosfären!

    SvaraRadera